WONG KAR-WAI. 2004
Podriem dir que aquesta obra, és la
síntesis de l’univers temàtic i formal del director.
A 2046, trobem diversos elements en
comú pel que fa a la seva filmografia, i és que aquest film, es considera la
tercera part d’una triologia formada per Happy Together i In the mood for
love .Tot i que 2046 funciona per
sí mateixa, és recomanable haver-les vist per a poder fer una lectura global de
l’obra. Ja que lluny de ser una simple continuació, 2046 és com una cara més, del prisma que forma la història que vèiem a In the Mood For Love, reformulant
el gènere melodramàtic d’un mode més abstracte i sota una visió clarament
subjectiva.
La narració es fragmenta en 4 històries, que entren unes dins les altres, de manera que la seva lectura pot resultar laberíntica. Lluny de seguir una estructura lineal, el director juga amb una estructura aparentment caòtica atorgant a l’espectador el poder de llegir i ordenar els capítols atorgant-li així un paper actiu dins l’obra.


Temàticament els films aborden la temporalitat i les relacions amoroses de manera diferent, però a tota la triologia es respira un ambient de solitud, contradiccions i nostàlgia. A 2046, el director es centra en mostrar la impossibilitat d’estimar. Wong Kar-Wai dibuixa els personatges solitaris, els presenta com antiherois atrapats en temps passats o futurs, tenyint de nostàlgia el present a base de records de manera fins i tot obsessiva.
Pel que fa a l’estètica s’observa la saturació cromàtica portada a l’extrem, canvis de color, estilització
i artificialitat de les
escenografies, influències del pop, ambients urbans avigarrats , clarobscurs i
poca o nul·la utilització de llum natural.
El vestuari i maquillatge es tracten d’una manera molt curosa
acord amb l’atmosfera creada per l’escenografia i la banda sonora tant la diegètica com la no diegètica, resulta clau per a reforçar l'aspecte poètic que empra el director.
També en la forma, observem que s'empren càmeres en mà, efectes ralentits i càmeres ràpides, desenfocaments,
enquadraments que dónen a l’espectador una sensació voyeuresca. A més d’introduir
veu en off i imatges documentals intercalades per a fer referència històrica
dins l’espai diegètic. Però una de les claus narratives de 2046 radica en la
utilització reiterada del "Fora de Camp", les elipcis i els llargs silencis.
 |
Blade Runner, Ridley Scott 1982 |
 |
2046 |
Resulta interessant el joc temporal
que utilitza el director, creant alter egos dels personatges protagonistes dins
la hipertextualitat del film, que recorda el ciberpunk, tant estèticament com
temàticament, potser per això en molts àmbits, 2046 és catalogada de
ciència-ficció quan el que realment és una revisió o deconstrucció del gènere
romàntic melodramàtic.
Resumint tot el comentat fins ara, pot afirmar-se que
l’eclecticisme de 2046 on entre d’altres podem apreciar les
influències de Resnais,Truffaut, Godard, Bresson o Antonioni resulta un collage d’una riquesa visual i sensorial
extraordinària que podriem denominar com una Nouvelle Vague Postmodernista amb tocs orientals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada