Com tots sabem la publicitat té un paper clau a l'hora de donar a conèixer un producte fent que destaqui per sobre dels altres, i que per tant el client es decanti per aquest a l'hora de comprar-lo.
Però què passa quan d'aquest producte no se'n parla de manera positiva, sinó que rep crítiques per gran part de la societat?
Aquest ha sigut el problema amb el qual s'ha trobat la famosa firma espanyola Loewe al llençar la seva nova campanya per presentar la col·lecció de bolsos Loewe ORO.
Fins ara aquesta marca sempre s'havia associat amb lo tradicional, presentava valors com l'estil, el luxe, la classe, la qualitat excel·lent dels productes i el glamour. A més a més el target d'aquesta firma, és a dir, el segment de mercat al qual va dirigida, sempre ha sigut gent adulta tradicional, no jove i moderna.
Un exemple del que realment representa la marca el podem veure a continuació:
Però ha arribat el moment en què el director creatiu de la campanya Loewe ORO, Luís Venegas, ha decidit avarcar un públic més ample, destinant aquest producte a uns clients joves i moderns.
És per això que aquest espot està protagonitzat per dotze joves que en tres minuts i vint-i-set segons destrueixen tots els valors refinats de la marca amb les frases que diuen, com per exemple:
"Lo más guay de España que no tiene otro país son las españolas".
"Es un rollo eso de hacerse mayor".
"Estar enamorada es superguay. Es como...todo te da vueltas, son como mariposas".
"Mucho bueno vino".
"Me bajo del avión, me pinto, me visto, ¡y pumba! Ya estoy".
A continuació podeu veure el vídeo del qual us estic parlant:
On han quedat la tradició i la classe? No cal escoltar més de tres frases per què un client habitual de la marca es senti decepcionat al veure que el bolso que teòricament era una cosa exclusiva i amb un cert valor ara, per dir-ho d'alguna manera, només és un objecte que dotze joves, que viuen del no fer res gràcies als seus pares, es posen al cap mentre diuen frases sense sentit en relació al que venia representant des dels seus orígens. O si més no això és el que ens mostra aquest vídeo.
Un client habitual de la firma Loewe, al veure aquesta campanya, no es sentirà identificat amb els valors que es transmeten, i possiblement els nous clients joves als quals va destinat el producte tampoc s'hi sentin identificats, tot i que els realitzadors de la campanya consideren que els protagonistes del vídeo representen "los herederos de la escena cultural". Per tant amb aquest anunci i la mala elecció de valors que volen transmetre, s'ha aconseguit posar a la corda fluixa gran part dels clients de la firma i el significat original d'aquesta.
Un client habitual de la firma Loewe, al veure aquesta campanya, no es sentirà identificat amb els valors que es transmeten, i possiblement els nous clients joves als quals va destinat el producte tampoc s'hi sentin identificats, tot i que els realitzadors de la campanya consideren que els protagonistes del vídeo representen "los herederos de la escena cultural". Per tant amb aquest anunci i la mala elecció de valors que volen transmetre, s'ha aconseguit posar a la corda fluixa gran part dels clients de la firma i el significat original d'aquesta.
Imatge de la campanya Loewe ORO 2012 |
En conclusió, aquesta campanya de marketing ha aconseguit l'objectiu de ser viral, però no de la manera que s'esperava. Han fet que tothom en parli fins a tal punt de ser trending topic i crear un escàndol a la web ple de crítiques i decepcions. Per tant amb tot això podem veure quina és la gran importància de la publicitat a l'hora de promocionar un producte i l'impacte que té sobre la societat de masses, un dels fonaments de la qual és el consumisme. Amb aquest exemple, tal i com va passar amb l'anunci de la marca parisina Lanvin, s'ha pogut demostrar que una mala elecció a l'hora de realitzar un espot publicitari pot crear una mala imatge, i per tant arribar a enfonsar una companyia que fins al moment havia estat molt ben catalogada.
Anna Mateo Franch
Comunicació Audiovisual
Comunicació Audiovisual
La primera vegada que vaig veure el video de Loewe també vaig veure que havia -com ho comenta l'Anna- una certa desubicació del públic al qual s'adreçaven. A més, el diàleg improvitzat i les banalitats que es mostren no donen molt bona imatge.
ResponEliminaA més, si pretenien cridar l'atenció a altres audiències així, haurien d'haver-ho enfocat d'una altra manera.
Cristina Valls
Des del meu punt de vista, el brand Loewe ha hagut de renovar-se i fer un gir de 360 graus per tal d'arribar a nous públics, en concret un públic més jove. Un públic jove el qual no vegi la bossa "Amazona" de Loewe, com una bossa típica de les dones adultes, sinó com una bossa multi-edat podríem dir, i això ho podem veure per exemple amb el fet que s'hagi fet una petita modificació en l'ansa de la bossa, que és de color, cosa que el fa més modern i atrevit. Un dels altres aspectes és l'estètica dels joves, caracteritzada per ser molt british a la vegada que ens recorda als blogs d'streetstyle, la qual cosa, una vegada més vol arribar als clients molt joves.
ResponEliminaUn dels aspectes que també hi estic en desacord, és en el diàleg, ja que no hi hauria de ser present d'aquesta forma tant exagerada (tot i que a la realitat ho és). En el principi de l'anunci, podem veure com els joves si que fan una relació clàssica i professional de Loewe, exposant que és símbol de pell, estil i classe, però després el diàleg defuig de la marca en si. El mateix anunci, amb els mateixos protagonistes, la mateixa estètica i diferent diàleg, seria un anunci perfecte per arribar a tots els públics.
Un anunci semblant, però que no ha estat criticat, és l'anunci de Paco Rabanne: 1 million, és a dir, dos joves que basen la seva vida en diners, ser famós, tenir un bon cotxe, luxe... i que amb un simple cop de de dit tens tot el que vols. http://www.youtube.com/watch?v=4VPHVygoca4
L'anunci de Loewe, malgrat la crítica a la societat juvenil espanyola, ha arribat a molta gent i a la boca de tots (sinó ara no n'estaríem fent una crítica),i per tant ha arribat al seu objectiu que és arribar a la societat. Contínuament, les noves formes de marketing han d'anar evolucionant per tal d'innovar i trobar noves formes de seducció.
Tal i com diu un noi de l'anunci de Loewe,... es que Spain is different.
Paula Torrell Rojas (Publicitat i rrpp)
Anna ja et vaig dir que havia vist aquest anunci anteriorment i que em va sorprendre molt. Per una banda, crec que mitjançant l'estética d'aquests joves es preten, com tu has dit, arribar a un públic diferent del que acostuma a tenir i em sembla molt bé. Aixó no té res de dolent, es una forma de fer màrqueting, encanvi, el que em va xocar va ser el diàleg dels protagonistes del spot. Personalment crec que els protagonistes presumeixen d'una manera exagerada del qui són, dels diners que tenen i de la seva vida plena de luxos. El moment de crisi economica que estem vivint en Espanya agreuja aquest fet perque el anunci no només el veuen la gent amb una bona posició economica, que es per a qui esta realment dirigit, sino que el veiem tothom, per tant, em sembla un missatge molt hipòcrita i inadequat.
ResponEliminaFinalment m'agradaria comentar l'última idea de Paula. Sí, l'anunci ha arribat a tota la societat i, sí, les formes de màrqueting han d'evolucionar, pero no d'aquesta manera. Crec que els qui avanç veien o els sonava que Loewe era una marca espanyola amb tradicció, classe, prestigi, qualitat, etc., ara veuran Loewe com una marca purament elitista.
Alina Gheti (Publicitat i Relacions Públiques)
Jo realment opino que aquest spot no enfonsarà una companyia com a Loewe. Es veritat que aquest anunci ha suscitat una gran polèmica, però realment penso que el director ja buscava una reacció semblant en el públic.
ResponEliminaAmb aquest anunci, gent que putser mai hagués arribat a veure'l o que hagués passat desapercebut entre una onada de publicitats que passen sense pena ni gloria per la televisió, ha aconseguit captar l'atenció de mitjans i programes i s'ha convertit en un tema bastant comentat per la gent.
A més crec que aquest anunci no pretén ampliar els productes de Loewe a nous públics, ja que els nois que surten al anunci no son joves com tu i com jo. És un anunci totalment elitista, on es mostra a un grup de "hijos de papa" dient frases bastant estúpides. Potser, com tu has dit, Loewe era una marca que abans anava més destinada a gent adulta i ara vol mirar més cap a la població jove, pero continua adrençant els seus productes a una mateixa classe social.
I, l'objectiu de la publicitat no és captar l'atenció de la gent? Doncs aquest anunci ho ha aconseguit. Tot i que se'n parli malalment, se'n parla. I no crec que els que abans compraven Loewe deixin de fer-ho, perquè putser ells sí que es senten identificats amb l'anunci... (jo això no ho sé, perquè mai he tingut "l'oportunitat" de conèixer a gent d'aquesta classe...)
Julia Gimeno Sarroca
Si han volgut cridar l'atenció, ho han aconseguit. Tothom parla d'aquest anunci, inclús s'han fet paròdies. Llavors, s'està prenent com a una broma la publicitat? El fet de cridar l'atenció va més enllà que la dignitat?
ResponEliminaNo sé que opineu vosaltres, però jo crec que és bastant trist donar aquesta imatge, que es focalitza en un determinat sector de la població, per a crear polèmica i popularitat.
És molt possible que s'hagi creat una divisió de reaccions: les personas que comprin bolsos LOEWE a partir de l'anunci o les persones que deixin de comprar o no comprin mai aquest bolso perquè el relaciona amb la imatge que s'ha donat a l'anunci, que no és precisàment bona.
Patricia Martos Martin
No sé si vertaderament la intenció era adreçar-se a nous públics, però això no ho han aconseguit. El que Loewe volia era cridar l'atenció de TOTS els públics, això sí que ho ha aconseguit.
ResponEliminaPerò, Anna, estic totalment d'acord amb tu, considero que LOEWE ha caigut en 3:27, considero que és un anunci, com bé han dit els meus companys, purament elitista. Els fills de, amics de, família de parlen banalment sobre una marca que no es caracteritza precisament per aquesta classe social.
De totes maneres, realment qui comprava LOEWE abans de l'anunci, seguirà comprant, i els qui no ho feien, seguiran sense fer-ho. Per tant, considero que la creació d'aquest anunci ha estat una pèrdua de temps i de diners.
Potser altres marques, que no necessiten perdre prestigi per guanyar clients, no caurien mai en aquesta tècnica barata. O potser és que realment les marques, actualment, pèrduen prestigi amb tanta facilitat que s'obliden de que el tenen.
Adrián Miralvés
Periodisme
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPersonalment quan vaig veure l’anunci no em va impactar tant, ja que no hem d’oblidar que és publicitat i precisament perquè és publicitat ha d’aconseguir arribar al màxim de públic que els sigui possible. Així doncs, per què no fer una campanya que sabràs que tindrà un gran impacte entre el públic?
ResponEliminaL’anunci de Loewe va provocar l’efecte esperat, durant unes hores la seva pàgina web va caure per causa de la multitud de visites rebudes.
En un moment aquest anunci es va convertit en trending tòpic de Twitter i com sempre passa en aquests casos no ha tardat a arribar el remake parodiant la campanya, on es poden veure diferents habituals de la marca explicant el que és la marca per a ells.
La campanya promocional ha aconseguit captar l’atenció de la Red ja sigui per a elogiar com per criticar feroçment el contingut de l’anunci.
Molts dels comentaris han estat crítiques al to elitista de l’anunci i a la frivolitat i banalitat del contingut de les declaracions dels participants del mateix anunci.
Però senyors, no oblidem que el més important és fer soroll i Loewe, sigui com sigui, ho ha aconseguit.
Rosa Urgellès (Publicitat i RRPP)