En
el meu comentari vull parlar de la sèrie de pel·lícules Grindhouse. Grindhouse
és un prjoecte de Quentin Tarantino i Robert Rodríguez que es presenta com un
parell de films que volen semblar de la sèrie B, de terror i suspens, dels anys
'70. Les pel·lícules que presento s'anomenen Death Proof (Quentin Tarantino,
2007) i Planet Terror (Robert Rodríguez, 2007).
Tot
i que els films es van projectar per separat a les sales de cinema, estaven
pensats per ser projectats junts (primer un i després l'altre) en una mateixa
sessió, que anomenen "Grindhouse".
![]() |
Cartell de Death Proof |
Començaré amb un breu resum de l'argument
de les dues pel·lícules. Per començar, Death Proof tracta dues històries
diferents, en les quals un grup d'amigues sufriran l'agressió, a la carretera,
d'un psicòpata. Per la seva banda, a Planet Terror un grup de persones,
encapçalades per un policia, el seu germà, un "delinqüent" i una gogó
hauran de fer front als infectats, semblants a zombies, per una epidèmia. Cap dels dos films es tallen pel que fa a violència i, tot i que en menor mesura, continguts sexuals.
Death
Proof és una pel·lícula que es basa en el món del cinema, però sobretot en la
vessant més oculta d'aquest: especialistes, actrius, dobles... D'alguna manera
és un homenatge a la gent que treballa per una pel·lícula i que no reben cap
reconeixement mediàtic. Tant és així, que Zoë Bell, gran doble en escenes de
risc (va fer de doble d'Uma Thurman a Kill Bill, per exemple), apareix en el
film fent d'ella mateixa. També tenim referències en la pel·lícula d'altres
films, com per exemple de "Punto límite 0", del qual es diu que
apareix el cotxe que agafaran les noies a la segona història.
![]() |
Cartell de Planet Terror |
Els
dos llargmetratges se situen en l'àmbit postmodern del cinema i hi és evident
un clar eclecticisme en ells, sobretot en referència al vestuari, l'atrezzo o
la música. Al voler imitar aquells films dels '70 de la sèrie B, trobem
barrejats elements d'aquella dècada mesclats amb elements de l'actualitat. Aquest aspecte eclèctic entre dues èpoques
diferents es deixa veure més a Death Proof que no pas a Planet Terror.
Entre
totes dues pel·lícules podem veure tot un seguit de relacions entre els
personatges que hi apareixen. És clar que hi ha una relació entre totes dues
pel·lícules, podem veure com coincideixen personatges secundaris, com per
exemple l'agent de policia i la seva filla, metgessa, que apareien en una
escena de Death Proof i que a la pel·lícula Planet Terror prenen més
protagonisme.
Apart
de compartir personatges, aquests dos films també comparteixen actors.
L'estreta relació entre ambdós llargmetratges fa que hi hagi personatges
compartits, sinó que també hi hagi actors. Això, a més a més, al ser
presentades com a pel·lícules de la sèrie B, reforça la intencionalitat de la seva
imatge descuidada.
Diversos
actors fan el doblet de les dues pel·lícules:
-
Els ja esmentats abans que representen els seus personatges en ambdues
pel·lícules.
-
Les bessones, que apareixen com a cangurs d'un nen a Planet Terror i a Death
Proof com a extres a una escena d'un bar. També apareixeran aquestes dues
personatges en la posterior Machete, film post-Grindhouse.
- El
mateix director Quentin Tarantino també apareix en els dos films, a Planet
Terror fa de soldat i a Death Proof fa de Warren, propietari d'un bar.
Tot
i això, el cas més exagerat és el de l'actriu Rose McGowan, que protagonitza el
film Planet Terror (com a Cherry) i que també apareix en la primera de les dues
històries de Death Proof com una de les noies que moriran per culpa de l'
"especialista Mike".
També cal fer especial esment als crèdits,
sobretot els de l'inici. A Death Proof apareixen sobre una seqüència
gravada des de l'interior d'un cotxe i fan veure com si els haguessin agafat
d'una altra pel·lícula, per falta de diners. Pel que fa a Planet Terror, els
crèdits inicials apareixen sobre una seqüència on la Cherry balla com a gogó. Els crèdits donen un aire encara més de la
sèrie B als films, ja des d'un bon principi.
En ambdues pel·lícules s'ha introduit al
inici d'aquestes un fals recordatori de film qualificat "X" pel seu
contingut. També es fa un petit homenatge als productors executius dels films a
Planet Terror, on, abans de començar apareix un anunci dient que està
patrocinada pels germans "Weinstein" (Bob i Harvey).
A l'hora de donar-li un aire encara més de
pel·lícula poc subvencionada tots dos directors juguen molt amb el tema de
l'imatge, fent veure que és de mala qualitat, que està poc cuidada. Tenim una
constant sensació de que el carret està brut, hi ha repeticions de petits
fragments de la pel·lícula i, fins i tot, en la pel·lícula Planet Terror,
Robert Rodríguez s'atreveix a fer veure que es cremava el carret en projecció,
arribant a introduir, fins i tot, un cartell on es demana disculpes de part del
cinema que projecta el film. Tarantino, per la seva part, en una mateixa escena fa saltar la imatge de color a blanc i negre durant una estona. En aquest aspecte Robert Rodríguez, en la meva opinió, es mulla
una mica més. Tots aquests aspectes contribueixen a millorar l'efecte de
pel·lícula de sèrie B.
![]() |
Cartell de Machete |
També
cal comentar que la banda sonora està molt ben triada, sobretot a Death Proof,
on aquest aspecte sembla ser molt aclamat pel públic: temes com "Chick
Habit", "Hold tight", "Baby it's you" o "Down in
Mexico" reforcen, per mi, la pel·lícula, alguns en moments claus com
l'impressionant seqüència del xoc frontal de la primera història.
I un
dels aspectes que més van sorprendre i agradar, tant a la crítica com als
espectadors, va ser l'introducció de falsos tràilers que havien de servir per
introduir cada un dels films i també per separar-los. Aquests falsos tràilers
van fer aparèixer "estrelles" com Nicolas Cage. El millor de tot això
és que s'han fet dues pel·lícules a partir de dos d'aquests falsos tràilers. Parlem
de "Machete" i de "Hobo with a shotgun".
Per
la meva part, dono especial importància a Machete, ja que, des del meu punt de
vista, és una continuació de la sèrie Grindhouse. Machete va ser dirigida per
Robert Rodríguez i té arrel en un personatge ja ideat per ell, que apareixia ja
a les pel·lícules de "Spy Kids", dirigides pel mateix Robert
Rodríguez. Així doncs, Robert Rodríguez s'embara en la història del personatge
que encarna Danny Trejo. Machete és un ex-federal mexicà que emigra als EUA i
allà es veurà involucrat en un cas de corrupció política. Machete, com Death
Proof i Planet Terror no es talla amb violència i sexe.
Hobo
with a shotgun es desmarca de les altres pel·lícules. És una producció
canadenca i no ha tingut el mateix ressò que la resta. Es distancia més de la
sèrie Grindhouse, al estar enfocada d'una manera diferent.
A
Grindhouse (incluint Machete) no només els directors són les estrelles. Hi han
participat estrelles com Kurt Russell, Bruce Willis, Jessica Alba, Robert De
Niro, Lindsay Lohan, Steven Seagal, Fergie, Don Johnson, Josh Brolin o Michelle
Rodríguez.
Com
a curiositat tarragoninament interessant, comentar l'aparició de la beguda
Chartreuse al film de Tarantino, Death Proof, on hi apareix un cartell lluminós
d'aquest licor i el mateix Tarantino, fent de Warren, el propietari del bar,
presenta la beguda a uns quants dels personatges que hi apareixen. Una
agradable sorpresa!
PD: A dalt, en vídeo, la seqüència del xoc frontal de la Pel·lícula Death Proof.
Per
Albert Blay León.
Albert, m'ha agradat molt l'enfocament que has donat al tema de Grindhouse, amb pel·lícules que vaig veure en el seu moment i de les quals en guardo un bon record per les particularitats que presenten ambdues, encara que personalment la que més hem va agradar a mí va ser la de "Planet Terror". Detalls com el de Cherry disparant amb la seva cama-metralleta o Wray en una escena escapant en la carretera amb una mini-moto s'han quedat gravades en la meva ment.
ResponEliminaSota el meu punt de vista, ens trobem davant d'un projecte bastant estrany, on destaco aquesta prèvia intencionalitat per part dels dos directors de ser pel·lícules juntament projectades en una mateixa sessió, un fet que m'ha cridat l'atenció: Tot i ser en realitat produccions ben diferents, les diverses similituds que presenten i que bé has explicat són per a mi vàlides per veure-les una després de l'altre. A més, al tractar-se de falses pel·lícules de sèrie B presentades com a tal, encara que àmpliament subvencionades, amb actors famosos i dirigides per dos directors reconeguts, aporten una nova i original forma de veure el cinema de Quentin Tarantino i Robert Rodríguez. Considero que aquest és el punt clau de Grindhouse i l'èxit del projecte, que més tard es va perpetuar amb la producció de "Machete".
Un detall que m'ha sorprès i que no sabia era el de l'aparició de la beguda Chartreuse a "Death Proof", un bon exemple publicitari del product placement a les pel·lícules. Una altre sorpresa es el descobriment de "Hobo with a shotgun", ja que coneixia l'existència de la pel·lícula de "Machete", de la qual opino que no arriba al nivell de les seves predecessores, però no d'aquesta.
Per cert, molt ben escollit també el vídeo de la impactant escena del xoc frontal a "Death Proof", que pertany al principi de la pel·lícula, si no m'equivoco. Mostra clarament el tractament de la violència i la relació amb el tema de la sexualitat que has comentat.
Cristina Cid Rodríguez.