diumenge, 15 d’abril del 2012

Crisi de cine



Hugo de Martin Scorsese

L’últim film que vaig veure al cinema va ser Hugo de Martin Scorsese i realment vaig quedar impressionat del poc públic assistent a sala, tot i ser un dia festiu. La pel·lícula, digna de veure, amb una posada en escena màgica ambientada en el Paris dels anys 30, ens fa un repàs de la historia del cinema, barrejada amb una petita dosi de fantasia i misteri, però no és suficient atractiva? O potser el preu de l’entrada és massa costos? O a molts el pot semblar poc original?

Ocine Les Gavarres
És un diumenge a la tarda i el simple fet de pensar que avui toca cine, m’encanta. A les sis de la tarda estem a les taquilles, poc plenes per ser un diumenge, agafem les entrades per servi caixa per evitar les cues i finalment per 7.30 euros tenim la nostra entrada a la mà. Seguim el procediment habitual, d’anar tranquil·lament fins a la sala, que avui és la 14, on s’hi projecta Hugo en versió digital. Comprem les crispetes i la beguda, que personalment formen part del protocol d’anar al cine i seiem a les butaques,  Jaume Pahissa i Pizzeria Restaurant il Capanone, anuncis, tràilers, alguns amb millor pinta que altres. S’apaguen les llums i comença la pel·lícula. Sortim de la sala. Estic content ja que la pel·lícula m’ha agradat.

La reflexió és, als que ens agrada anar al cinema, els que disfrute'm amb aquest hobby cada dia més car, seguirem anant eternament al cinema? Jo crec que no, si de 16 pel·lícules que hi ha en projecció, 8 no val la pena pagar 7.30 euros, 2 sobre les quals em llegit o semblen interessants pel director, actors etc.. i la resta són en 3D a 10 euros l’entrada, el cinema té les de perdre. Estem més còmodes a casa mirant cinema, si, com a casa en cap lloc, però el fet d’anar al cinema dona vida al que ens agrada veure, si no hi anem no es faran pel·lícules. Si, també és cert que molts diuen que el cinema s’ha d’adaptar a nosaltres a la nostra vagància, a la nostra butxaca, però de moment l’únic canvi ha estat el 3D com a cinema exclusiu per a sales, tot i que sincerament també té els dies contats. Jo també era dels que consumien cinema per Internet i només anava a veure allò que m’interessava veure, però actualment i després del tancament de Megaupload i de la persecució en augment de la pirateria, les plataformes legals per consumir cinema per Internet estan augmentant.
Un bon exemple que acaba de nova creació, fet a casa, és Filmin, que ens ofereix un catàleg de més de 2.000 pel·lícules, sèries i documentals per 15 euros al mes, o Filmotech, una plataforma, que per 9 euros al mes ens ofereix un catàleg de més de 1.000 pel·lícules espanyoles. Les possibilitats són cada vegada més grans, també podem trobar Youzee o Wuaki, entre d'altres, o inclús les grans empreses, com Google o Apple ja s'estan posant les piles per abastir també pròximament aquest sector. 

Com si de la crisi del cinema abans de les noves ruptures dels 60 es tractés, el cinema ha d’evolucionar. El cinema de Hollywood de la mà de la seva indústria està caient pel seu propi pes i el cinema independent cada cop té més presència per la seva difusió per Internet. L'amateurisme i les produccions semi-professionals són ara més presents que mai , es per això, que actualment, ens pot ser molt més fàcil trobar films de distribuïdores o productores petites que d'altres pel·lícules procedents de grans "major".

Un exemple de "major": Paramount
Jo sóc dels que pensa que si no paguem el que consumim, si no paguem pel que veiem el cinema morirà, tot i així el cinema s’haurà d’adaptar al que les noves tecnologies li poden oferir. I vosaltres que en penseu?






Victor Mazariegos Lacambra
Publicitat i Relacions Públiques

12 comentaris:

  1. El problema principal és el preu. El que no pot ser és que ens facin desemborsar 7 euros per veure una pel·lícula (que pot no agradar-nos) un sol cop. 7 euros, que passen a ser 10 o fins i tot 14 si fem servir l'estafa del 3D digital (que d'altra banda, la tècnica de la visió estereoscòpica -o binocular- no és cap gran innovació, a principis del segle XX ja s'aplicava).

    En segon lloc, és innegable que l'oferta cinematogràfica actual deixa molt a desitjar. Tret de dues o tres pel·lícules, la resta de films de la cartellera són bastant millorables.

    Després, tenim que els joves prefereixen invertir la quantitat de diners en altres coses, ja sigui roba, sortir de nit o qualsevol altre producte d'oci. I per últim, la facilitat amb què es troben els continguts audiovisuals a internet.

    La meva opinió és que el cinema ha quedat relegat a les pel·lícules d'acció, ciència ficció i fantasia, en què realment es viu el so envoltant, la visió en 3D (sigui real o no) i el fet de mirar-ho en una pantalla gegant. Això conservant el preu. Ara bé, per pel·lícules gravades sense efectes especials, o fetes amb ordinador, el preu hauria de baixar. Cada cop menys gent està disposada a pagar 10 euros per veure en 3D com salta un conill fet per ordinador.

    Un cop ja s'ha estrenat la pel·lícula, el DVD i el BluRay ens ofereixen comoditat a l'hora de revisionar una pel·lícula, inclouen contingut addicional, etc. Ara bé, per veure-la en HD hem d'anar directament al BluRay, un format exclusiu de Sony que ens obliga a tenir un reproductor específic. No li dono gaires anys, al BluRay. Acabarà passant el mateix que amb el Minidisc, salvant les distàncies.

    Encara així, la facilitat per poder veure les coses des de casa segueit sent molt gran. I hi ha gent que se n'aprofita, pujant les pel·lícules a servidors que paguen per un nombre determinat de descàrregues, i que són els que realment s'han carregat l'esperit de compartir que té la descàrrega directa.

    Dit això, només queda confiar en les bones produccions, anar periòdicament al cinema (que segur que ens ho passem bé) per no matar-lo del tot i no baixar-nos massa coses que estiguin en cartellera.

    Jordi Castro.

    ResponElimina
  2. Estic totalment d'acord amb tu quan dius que 7 euros es massa davant una cartellera que com he dit se'n salven dues. El 3D es una alternativa, actualment, per fer caixa, tot i que personalment crec que ben aprofitada donaria molt de si. Personalment penso que el sistema físic de distribució de pel·lícules, esta tant desfasat com el format CD i el que de debò aporta benefici, es la taquilla o els concerts respectivament. La gent no deixa d'anar a concerts (si en fan)doncs el cinema ha d'aconseguir que la gent no deixi d'anar al cinema, o que no deixi de visionar el seu producte per no pagar. El que si s'ha de tindre clar, és que gratuït no pot ser i si volem que el cinema no mori, haurem de col·laborar (una mica)

    Victor Mazariegos

    ResponElimina
  3. Víctor, estic totalment d'acord amb tu. Jo també sóc una persona a la que li agrada passar una tarda al cinema, amb bona companyia i crispetes.
    El tema del preu sí és influent, però en el meu cas, tinc un descompte permanent el qual em deixa per 5,50€ una pel·lícula que sé que com a casa no la podré veure. Sí, és veritat que com a casa a cap lloc, pero jo a casa no tinc una pantalla tant gran i aquell sentiment de "tarde de cinema". Jo també he consumit pel·lícules per internet, però la gran majoria perquè no estàn ofertes al cinema o simplement les vull tornar a veure.
    Penso que tots els aficionats al cinema, hem de continuar aquest negoci ja que no anar al cinema implica que el guany sigui menor i, per tant, que es deixin de fer més pel·lícules. Una contra que em faig, és que avui dia l'oferta cinematogràfica és més ben dolenta, segurament TITANIC 3D haurà tret més diners que qualsevol pel·lícula nova a estrenar, per què? Doncs perquè les bones pel·lícules són les més reclamades (fins i tot ja vistes) i actualment no hi ha. Però crec que és per la mateixa crisi que s'està patint que afecta a tots el àmbits: si no hi ha diners, no hi ha qualitat. No obstant, encara hi ha una o dos pel·lícules que s'estrenen al mes que es salven.
    Respecte al 3D estic molt d'acord amb el Jordi quan diu que en moltes ocasions es paga un producte que no ho val. L'efecte de 3D considero que s'ha de millorar molt més per a que costi tant o sinó baixar-li el preu. És un camp on podríen treure molt de benefici, perquè gairebé ningú disposa de 3D a casa, i això ja seria l'excusa per anar al cinema. Però si el 3D és gairebé inexistent, juntament amb un elevat preu, és molt difícil motivar tant a les persones per a que visitin el cinema.
    Com a conclusió dir que jo sóc positiva, crec que hi ha molta afició a veure pel·lícules al cinema. Encara que molts consumim cinema per mitjà de internet, la sensació no és la mateixa i confio en que aquest pensament visqui en la ment de moltes persones. S'ha de tenir present que els temps canvien, els cracks del cinema van fent coses però ja no al mateix ritme, i que tot el que puja baixa, així que és qüestió de temps a que tornin les bones produccions, perquè material disposem de més tecnologia. Així que crec que s'ha d'aprofitar i d'avançar, però també és cert que lluitar amb internet és molt molt difícil.

    Patricia Martos Martin

    ResponElimina
  4. Al igual que tu, em considero cinèfila, i el fet d'anar al cinema sempre m'ha agradat, tant sigui pel moment d'estar allà amb les persones amb les que hi vas, tant per el que vas a veure i el que sents al seure en una butaca i gaudir d'una bona pel·lícula.

    Per mi, el fet de que la idea de passar un diumenge en família, amb els amics, o en parella en el cinema s'hagi extingit, remet, tal com dius tu, a la manca de bones filmografies. Amb això em vull referir, a que, per la meva part, l’interès cada cop és més escàs. No crec que jo sigui una persona gaire exigent amb les pel·lícules, si més no, parteixo del meu propi estil, imagino que igual que tothom, però per anar al cinema a veure pel·lícules tan poc intel·ligents com "Resacón en las Vegas", per exemple i entre moltes altres, prefereixo quedar-me a casa i mirar qualsevol film que passin per televisió. Amb això no pretenc dir que la gran majoria de pel·lícules no siguin intel·ligents, sinó que ja són tan repetitives, i tan iguals, que l'espurna que una pel·lícula et pot donar, es perd per complet.

    No obstant, no crec que sigui un dilema el tema de diners; sí, no és gaire agradable per a l'espectador que pretén gaudir d'una pel·lícula, el fet d'haver-se de gastar, com tu bé dius, 7.30 euros, perquè això ja fa passar un mal moment, i més en aquests moments on una crisi ens empaita des de fa temps. Però, tot i així, si les pel·lícules tinguessin bona pinta, no sabria tan de greu pagar aquests 7 euros 30. Amb això vull dir, que si fos per mi, aniria encantada (potser no cada cap de setmana, això segur) a veure una bona pel·lícula, asseguda, davant una gran pantalla i amb un so que et submergeix en el que estàs veient.

    Per altra banda, i segons el meu punt de vista, amb el tema de la pirateria i el megaupload, i aquests problemes que ara s'estan trobant per poder mirar una pel·lícula, em semblen potser una mica sobrepassats de rosca. En realitat, i des del meu parer, tot ve a ser un cercle viciós; si les pel·lícules fossin una mica més bones (no demano gaire), la gent aniria més al cinema, i per tant, ambdues indústries, tant la del propi cinema com la de les produccions de pel·lícules guanyarien més, creant així una baixada en els preus, i finalment, una baixada de visualitzacions per internet. Però el que succeeix és tot el contrari.

    Actualment sóc de les que busca desesperadament qualsevol manera de veure una bona pel·lícula per internet, i s'ha convertit en una feina força difícil. Estic esperant un boom del cinema per poder anar a veure una pel·lícula i estar ben satisfeta de pagar els diners que facin falta per després sortir del film amb un bon somriure a la cara i comentant-la.

    Alejandra Chacón de Azúa

    ResponElimina
  5. Es una pena que ir al cine se haya puesto tan caro, lo que pasa es que en realidad hacer una película vale bastante dinero: pre-producción, contratos, localizaciones, actores, técnicos, publicistas, asesores, laboratorios... también ocurre que la ambición de algunos productores no tiene límites.
    De todas formas hoy en día hay muchas formas de disfrutar del buen cine y también algunas ofertas como la de los jueves con el carnet jove (unos 4 euros) en servicaixa. La pregunta sería si debería valer lo mismo un remake malo de los 70 y la ultima peli de Q. Tarantino...
    Javier Jiménez Martínez (Publicidad)

    ResponElimina
  6. És molt cert Victor. L'any passat, recordo que anavem tots els divendres al cine amb els amics, era la nit dels divendres... A poc a poc, els preus han anat pujant considerablement i arriba un moment en que et planteges si anar cada setmana al cinema et surt rendible i útil, ja que, d'aquestes últimes pel•lícules que he anat a veure són poques les que realment m'han agradat i, a més, no surt gaire econòmic (si li sumes el 3D, més les crispetes, etc, és una disbarat...)
    Crec que l’únic que aconsegueixen pujant els preus és que la gent hi vagi encara menys i és una pena.

    A més, el cinema ha perdut molts d’espectadors, avui en dia, per exemple, la joventut prefereix gastar 15 euros en una entrada per anar a una festa enlloc d'anar a veure una pel•lícula que culturalment t’ompli més. L’originalitat també és un tema important a destacar, perquè avui en dia és difícil fer cinema impactant i diferent que no estigui ja "inventat". Són moltes les raons...


    Aida Alcoverro Martínez
    Comunicació Audiovisual

    ResponElimina
  7. Comparteixo l'opinió de molts al dir que el principal probelma és el preu. S'han esforçat tant en crear productes atractius pel públic que finalment han creat un cert rebuig, com per exemple el fet d'afegir el 3D a les pel·lícules, cosa que no ha semblat tant espectacular.

    També cal advertir que la qualitat del cinema "a casa" no és ni molt menys comparable amb la del cinema i el seu ambient, però en aquest temps que corrent la gent no busca invertir els diners en aquests tipus d'activitats lúdiques. És en aquest moment en el que ens trobem pel·lúcles d'una qualitat pèsima i, fins i tot, potser perdem l'èssencia de la pel·lícula.

    També és important dir que el cinema que podem trobar a la majoria dels cinemes s'ha tornat repetitiu i poc original (exceptuant poques pel·lícules), i la gent prefereix no arriscar-se a pagar 10 euros per una pel·lícula que després no pugui gaudir, ja que molts d'aquests films deixen molt que desitjar. Personalment, he de dir que les meves últimes sensacions al sortir del cinema són d'arrepentiment i, en molts casos, d'estafa.

    Tot i així, qui no troba a faltar les tardes de cinema?

    Judit Meix Casas
    (1r Periodisme)

    ResponElimina
  8. Jo personalment, crec que és necessàri pagar per aquest tipus d'art. Com s'han dit en altres comentaris, tot el treball que hi ha darrera d'aquestes produccions cinematogràfiques, o també darrera d'actuacions musicals per exemple, és mereixedor d'una recompensa, per petita que sigui. I no se m'ocurreix cap altre premi més just per a tota la gent que està implicada en aquestes aportacions culturals, que un benefici econòmic que els hi arribi per part dels seus consumidors. Crec que actualment el problema és que ens hem acostumat a que això no sigui així, i estem habituats a aconseguir cinema i música per interenet d'una manera fàcil i gratuïta.
    Sent honestos i sincers amb nosaltres mateixos, tots sabem que això no és just. És millor per nosaltres, és clar, però si això continua hi haurà un dia que la major part de les persones que es dediquen a aquestes grans produccions que en definitiva fan gran aquest món cultural, deixaran d'actuar ja que els benifics que obtindran seran nuls.
    Com diu el Víctor, com a mínim, ens ho hem de plantejar.

    Genís Pena Ubieto
    Periodisme

    ResponElimina
  9. Victor, primer de tot felicitar-te pel tema del post que planteges, és molt atrevit i dóna molt a debatre ja que és un dilema que des de fa uns quants anys existeix -i encara restarà molts més- i sembla que a penes avanci o es busqui una evolució coherent i lògica.

    Com tota transició de generacions, cada cop que fem dos passos endavant en fem un endarrere. Fem renéixer coses del passat, ens tornem nostàlgics, més ben dit, ens tornem "retros" i, com passa actualment, cerquem el "vintage". O en cas del cinema, l’exemple de la pel•lícula de “The Artist”( de Michel Hazanavicius). Amb això vull dir que en tots els àmbits de l’Art, mai s’arriba a extingir del tot un sector –o el cas de les càmeres analògiques i el conegut estil lomogràfic que estan bastant de moda- i en el cinema tampoc passarà: no deixarem d’anar al cinema, ni de voler deixar d’anar-hi.

    Des d’aquí voldria afegir un punt en el debat. I és que, què se n'ha fet de les tradicionals sales de cinema ubicades en el centre dels pobles o ciutats? No crec que sigui una condició molt important però sí a tenir en compte, i que no deixa de ser una influència: les sales de cinema han passat als grans centres comercials, generalment apartats del nucli urbà. El cinema passa a estar ubicat enmig de botigues i restaurants i de més. Crec, com a conservadora cinèfila que em considero, que aquest fet contribueix a descontextualitzar-nos de l'autèntic ambient i sensació de "tarda de cinema", com s'ha comentat. Què passaria si féssim el mateix amb el teatre? (representació artística que podem considerar bastant més tradicional a causa d'un públic més fidel). Estar clar que no seria el mateix. Actualment, en què el model de vida de "low-cost" ens és cada cop més legítim, i penso que la indústria del teatre s'ha sabut adaptar molt més al seu públic. Des de la meva experiència, trobo més ofertes en relació qualitat-preu en el teatre que no pas en el cinema.

    Potser fins i tot, com també s'ha plantejat aquesta idea en altres comentaris anteriors, podríem basar-nos en el seu model en quant a l'atribució del cost de les entrades en les obres. No totes les obres de teatre costen el mateix, podríem aplicar-ho també en les obres audiovisuals?

    Podria afirmar -i crec que tots estarem d'acord- en què la cartellera cinematogràfica és totalment hollybudiense. Només pocs cinemes, com per exemple el Cinema Verdi de Barcelona, intenten allunyar-se de les produccions comercials donant-li pes a altres de més alternatives, sempre procurant conservar un públic neutral. I cada cop més, com bé has explicat en el post, costa més trobar a Internet les produccions "majors" que altres de més amateurs de productores menys conegudes. Penso que aquest tret va arrelat amb una característica social que ens podem atribuir: la de persones cada cop més interessades per la cultura i la difusió d'aquesta (gràcies a la facilitat dels mitjans de comunicació i xarxes socials). És per això que sóc optimista i crec que aquesta nova voluntat per allunyar-nos del convencionalisme serà l’empremta que promourà el desig d'aconseguir noves sales on s'exposin obres de cinema fins ara menys exposades, de temàtiques i estructures narratives més complexes, considerades com a obres intel•lectuals. (També penso que a la vegada es promourà més la iniciativa del gènere documental en la gran pantalla).

    ResponElimina
  10. I arribats a aquest punt, m'agradaria sostenir la idea que ha plantejat en Jordi Castro quan ha dit: "la meva opinió és que el cinema ha quedat relegat a les pel•lícules d'acció, ciència ficció i fantasia, en què realment es viu el so envoltant, la visió en 3D (sigui real o no) i el fet de mirar-ho en una pantalla gegant."

    I és que -per molt que ara s'intenti sostenir el benefici del cinema amb el recurs efímer del 3D- el fet d'anar al cinema ens proporciona una experiència -de 2 hores aprox- agradable. Però davant les adversitats que existeixen -com la pirateria a Internet- no ens val una estona agradable. Ha de ser una "experiència única", penso que la solució es basa en artificialitzar cada cop més aquest moment, no només mirant una a la pantalla, sinó afegint-hi altres al•licients d'ambient -per exemple, si és una escena en què neva, que l'aire condicionat s'adapti i hi hagi frescor-. És un exemple senzill com molts més altres que podem arribar a imaginar -i més aprofitant les noves tecnologies-. Pot semblar una idea complexa i considerada innecessària, però la qüestió està en què ja no ens satisfà el fet d'estar davant d'una pantalla gegant, hem de saber trobar algun altre estímul que complementi el visionat de la pel•lícula.

    Les pel•lícules de comèdia cada cop aniran adquirint menys rellevància en les sales de cinema, ja que tranquil•lament les podem veure des de casa sense demanar gaire més. És per això, que recalco la idea que les sales de cinema es s'estructuraran més basant-se a partir de certs gèneres, que seran els que realment donaran un clar benefici.

    Un altre qüestió seria esbrinar quan la indústria cinematogràfica realitzarà notablement aquest canvi, i si de debò estarà disposada a invertir-hi esforç i diners per tal de presenciar una millora social, per a tots.


    Àngela Balcells Gol
    (Comunicació Audiovisual)

    ResponElimina