La realitat virtual en Avatar

L’exemple més acertat que he trobat és el film Avatar, una pel·lícula dirigida pel
director James Cameron. Penso que és una pel·lícula que reflexa bastant la
concepció de realitat virtual ja que el protagonista per mitjà d’una interfície
rep estimuls que no corresponen a la vertadera realitat, dins d’una immersió
sensorial.

Per començar, podríem parlar del
context històric. Veiem un avenç de segle considerable, respecte la nostra era.
El film avarca el segle XXII, a l’any 2154, dins d’un espai futurista que
denota una certa percepció d’avenç tecnològic i totalment modernitzat. La
característica més important de la pel·lícula és la dualitat de móns, el real i l’artificial (virtual), i la confusió entre
ells. A Avatar, aquest món artificial
és conegut amb el nom de Pandora, un satèl·lit del planeta Polifem que és habitat per humanoides de raça Navi. El món real està protagonitzat per humans, en concret per
l’actor Sam Worthington, que encarna a Jacke Sully, un ex-marine paraplègic,
aquí veiem la frustració/marginació i solitud pròpia del moviment
cinematogràfic. La interacció entre els dos móns és desencadena per un
conflicte energètic, és a dir, Pandora té al seu abast grans fonts energètiques
immenses, especialment el mineral unobtainium,
que podrien millorar les condicions energètiques de la Terra. L’aparició d’elements
científics també és un factor clau en els elements de la ciència ficció. En aquest
video es pot veure els efectes especials amb màquines i animals voladors de
Pandora (ikran):
Per
tant, Jake és seleccionat per treballar al projecte Avatar, on a través d’un cos navi
(avatar) és controlat remotament i
s’infiltra per tal de guanyar la confiança dels navi, aconseguint així el mineral desitjat. El cos artificial
denota la característica del concepte ciborg
(meitat home meitat màquina), en altres paraules, un robot amb ADN humà
(humanoide). També cal dir que, Cameron fa una crítica constant a la
tecnificació del món. Al món real es mostra tot molt modernitzat sobretot en
les escenes on es veu el laboratori amb aparells electrònics, les càpsules per
a realitzar la transmutació de humà a avatar, la forma d’interactuar amb
l’infiltrat protagonista quan aquest es troba en la realitat virtual, etc. Al
món real, gairebé sempre ens mostren una societat distòpica, amb un entorn
caòtic en l’escenografia, la majoria de vegades ambientades en llocs tancats,
il·luminats per llum artificial i més aviat fosc amb ambients recarregats.
Altres
aspectes propis que relacionen el film amb el moviment del ciberpunk serien la
quantitat d’efectes especials i imatges informatitzades que s’han emprat per
tal d’aconseguir aquests resultats tan irreals (món virtual), la gran
naturalesa que impera dins el món de Pandora amb la contraposició de
lluminsositat, a diferencia del món real saturada de tecnològies.
Em
resulta interessant destacar, en termes cinematogràfics, que la pel·lícula
d’Avatar és una de les primeres pel·lícules amb major recaudació econòmica de
la història, superant a la pel·lícula Titanic,
també de Cameron. Es van invertir nombrosos milions de dòlars de pressupost en
els efectes especials i en la publicitat, així mateix també
és la més costosa en quant a realització d’escenografies i efectes visuals adaptats a
les tres dimensions. Això va abarcar al voltant de 14 anys de realització
acabant per ser la pel·lícula més taquillera de la història. Utilitzant
recursos tecnològics avançats com és la caracterització dels personatges
alienigenes fets per mitjà d’ordinadors, al igual que els moviments, extrets
d’un actor i traslladades en les figures virtuals. En quant a la crítica val a
dir que els valors narratius, és a dir, la trama argumental del film ha estat
ben valorats gràcies als efectes especials, la originalitat visual amb el
desenvolupament vital en un altre planeta i la utilització de càmeres per
emprar la tecnologia 3D (càmera HD i una altra de convencional).
Algunes
curiositats que m’agradaria ressaltar sobre el film són entre d’altres, la
invenció de Cameron en fer que els habitants de Pandora tinguessin un
llenguatge propi, amb l’ajuda de professors d’universitat va crear una espècie
de dialecte real per tal de donar més veracitat als humanoides. I per últim,
cal destacar que a causa del gran èxit que va tenir en la seva estrena i realització
ha sigut galardonat al Premi Oscar 2010 sobretot pels efectes especials i també
ha rebut nominacions a millor pel·lícula, millor director, millor muntatge,
millor banda sonora, entre d’altres, sent nonimada també a 4 globus d’Or.
Elizabeth Valls López
1r Publicitat i RRPP
Muy interesante, queria añadir que sobre el idioma na'vi, el que se habla en la film por parte de los indigenas, ha tenido tantísimo éxito que existen por la web diversos traductores na'vi inglés además de numersos libros que enseñan dicha lengua.
ResponEliminaToni Rodríguez Martínez