Així, la publicitat post moderna pretén diferenciar-se de qualsevol altre tipus d'anunci o propaganda, anant més enllà del simple producte en qüestió; on és ven una marca, que representa un estil de vida, una personalitat, un poder...etc. Tot això comporta la creació d'un nou paradigma publicitari, on avui si que hi té cabuda el segell del director o les influències que el cinema té dins del sector.
Publicitat estàtica de Nike |
Una de les empreses pioneres, o més destacades en aquest sentit es la marca Nike, qui porta molts anys produint publicitat d'aquest estil. Es tracta d'anuncis que apelen a la originalitat i al sentiment de l'esport, on pretén vendre més que el producte, les seves caractarístiques; les quals van més enllà de l'esport, i s'aferren al sentiment i les sensacions amb les que poden incidir en el públic.
Una de les característiques bàsiques de la publicitat de Nike es l'afany de superació que es materialitza tant en els seus anuncis com en el seu propi eslògan "just do it" , sols fes-ho. Per tant pretén derrocar barreres sexuals o físiques, acabar amb els estereotips que s'han atribuït a l'esport d'èlit, i mostrar una realitat propera a la resta de persones, com podem apreciar en aquest anunci.
Així i tot els anuncis per excel·lència de Nike son els dedicats al món del futbol i tot el que l'envolta. Son molts els que han tingut gran trascendència com el de "La Gàbia" o la sèrie emesa dedicada al Joga Bonito i al joc de la selecció del Brasil.
Aquests anuncis segueixen formant part de l'essència de Nike i del seu esperit; però mantenen unes carecterístiques pròpies respecte a la resta. S'aferren a l'espectacle com a essència i via única per arribar al públic, a més la gran majoria d'aquests empren com a tècnica l'aparició de famosos futbolistes que hi intervenguin per tal d'aproximar l'estrellat a la resta de la població, i identificar els propis valors de la marca amb l'èxit.
A més d'això a mesura que ha anat passant el temps aquests comercials han anat incorporant noves característiques que s'identifiquen amb la postmodernitat en la publicitat, la mescla d'estil i la innovació. Una d'aquestes pot ser "l'amateurisme" com a reclam publicitari, en una campanya de Joga Bonito denominada "The Chain- La Cadena", on apareixen seqüències de Ronaldinho intercalades amb fragments que el propi públic va anar afegint a la web de la marca, creant un efecte cadena amb la pilota; creant així un nou anunci publicitari de poc pressupost.
Els més innovadors han tingut lloc als darrers anys, un l'augment de publicitat tant en el sector com a la resta de productes ha provocat esforços per augmentar la diferenciació amb la resta. Sense deixar de banda l'estil de la marca ha introduït noves tècniques molt properes al cinema que fan d'aquesta una publicitat realment innovadora i impactant.
Així Nike s'ha afegit a tota una sèrie de marques que destina la producció dels seus comercials a vertaders professionals del sector, com son els directors de cinema. Reconeguts directors han treballat per a la marca, com per exemple: Guy Ritchie o Iñarritu, exposats a continuació.
En definitiva ens mostra una publicitat moderna, vistosa i impactant, on els valors que desprén trascendeixen al propi producte; sense perdre de vista els objectius comercials de la pròpia marca.
Joan Coll Frau
Comunicació i Audiovisuals
La verdad es que siempre me han gustado mucho los anuncios de Nike, sobre todo el que dirigió Guy Ritchie "Take it to the next level". Creo que la marca es un ejemplo para muchos publicistas, sun anuncios suelen ser impecables, un buen ejemplo de como la publicidad tradicional puede mejorar y evolucionar, aunque lo que vendas solo sean unas bambas. Buen post.
ResponEliminaJavier Jiménez Martínez (Publicidad)
Si una cosa fan bé els publicistes de nike és cridar l'atenció amb els seus anuncis. Crec que aquest tipus de campanyes són les que realment valen la pena, perquè no són anuncis pesats i a més a més, com bé has dit, inciten a la superació personal.
ResponEliminaM'agrada la proximitat amb el public, com tu deies, trencant estereotips de sexe, edat i capacitats físiques dins dels esports.
Enric Pèlach i Biciana (Com. Audiovisual)