dimecres, 11 d’abril del 2012

'Aquellos chicos malos' anomenats 'Perros Callejeros'. El “cinema Kinki” a l'Espanya dels anys 80


A finals dels anys setanta i principis dels vuitanta, anys posteriors a La Transició, als barris obrers de les principals capitals espanyoles com Barcelona o Madrid, es vivia una realitat social que la gent no veia o no volia veure. Aquest barris estaven habitats per la pobresa, la delinqüència, prostitució, famílies desestructurades i drogoaddicció. Hi convivien famílies amb una situació de molt baixa qualitat de vida, precàries i analfabetes, juntament amb comunitats gitanes en la major part o famílies que tenien els seus a la presó per varis delictes. Aquestes famílies lluitaven en el seu dia a dia per tirar endavant de la manera que fos, ja que mai havien tingut una educació, i malgrat les penúries eren feliços en el seu entorn. L'altra realitat va ser l'entrada de l'heroïna en aquells anys entre els joves que vivien la vida al màxim com si s'anés a acabar demà mateix. A les famílies de la classe mitjana alta també els va afectar. L'homosexualitat era molt mal vista també. Van ser uns anys bastant difícils per a tothom.

Dos directors cinematogràfics, José Antonio de la Loma i Eloy de la Iglesia, van mostrar aquesta realitat en forma de cinema. Més que un documental del que estava passant en aquells anys i mostrar-ho a les pantalles o a La2 de Televisión Española, va ser una vivència participativa per part de totes aquelles persones que van formar part de les pel·lícules. Com va dir l'actor José Sacristán “dondé otros ponen la cámara, él pone los huevos”. Aquests directors es van submergir en els suburbis en busca de personatges significatius d'aquestes comunitats. Els actors eren personatges reals, dels quals avui els titllaríem de killos. Normalment eren una pandilla d'adolescents amb un líder on explicaven la seva història. Era comú xutar-se davant la càmera en un primer pla, les persecucions de la policia, atracaments a punta de navalla, robatoris de cotxes, furts de bolsos i mostrar com eren les seves vides en l'àmbit cassola. Penúries, por, odi, felicitat i marginalitat en un sol sac. Ells posaven la càmera i els actors actuaven naturalment a com ho feien en la realitat.

Les dues pel·lícules més representatives van ser Perros callejeros (De la Loma, 1977) i El Pico (De la Iglesia, 1983). La primera ens mostra la vida d'un adolescent líder d'una banda i fill d'una família gitana el 'Torete' en què el tanquen varies vegades al reformatori de menors i s’escapa per cometre atracaments a punta de navalla o robar cotxes per estirar bolsos als guiris de la costa i després fugir. Viu fora de la llei per tirar endavant a la seva família. Fa tractes amb la venda de xocolata. És el que sap fer perquè no li han ensenyat res més i per molt que se'l castiga sempre hi torna. Aquesta vida li acaba pasant factura.
En canvi, El Pico és una història entre dos joves que decideixen llençar la seva vida per injectant-se. Un d'ells és fill d'un Guàrdia Civil i l'altre el líder d'un partit radical basc membre d'ETA en les primeres eleccions democràtiques. Malgrat les diferències ideològiques entre les seves famílies als joves els uneix una amistat enorme. No en volen saber res d'ells. Tots dos faran el possible per aconseguir el cavall. Mostra com anaven de col·locats i fins a quin punt tenien mono. El jove basc va morir de sobredosis i la història gira al voltant de com el Guàrdia Civil i el candidat independentista han de conviure amb una relació d'amor/odi a pesar de les diferències.


Altres pel·lícules posteriors van ser Yo, “El Vaquilla” (De la Loma, 1985), Chocolate (Carretero, 1980), Colegas (De la Iglesia, 1982), Barcelona Sur (Cadena, 1981) o Navajeros (De la Iglesia, 1980). Actualment moltes pel·lícules de directors espanyols s'han inspirat en aquest gènere i les han catalogat com a kinki. Volando voy (Albadalejo, 2006), Barrio (León de Aranoa, 1998), El Bola (Acero Mañas, 2000) o 7 virgenes (Rodriguez, 2005).

Els actors més coneguts van ser Ángel Fernández Franco, "El Torete", José Luis Manzano, "El Jaro" , José Luis Fernández Eguia, "El Pirri", José Antonio Valdelomar, Juan José Moreno Cuenca, "El Vaquilla" i Antonio Flores, tots ells morts a principis del noranta causa o bé de SIDA, de sobredosis o apunyalats. Tot i la seva petita popularitat en la gran pantalla van morir pasant desapercebuts, trobant-se els seus cosos en portals, cementiris de cotxes o entre les ruïnes d'una obra, excepte d'El Vaca' que va morir l'any 2003 a la presó per malaltia. Entre els actors reals que eren els protagonistes, hi treballaven actors professionals fent d'extres com Ovidi Montlló, Alfred Lucchetti, Enrique San Francisco, José Sacristan, Marivel Verdú o Rosario Flores.

Un element que hi jugava un paper important en aquestes pel·lícules era la seva banda sonora protagonitzada per Los Chichos, Los Chunguitos, Azúcar Moreno i Rumba 3 en la qual feien més creïble la situació. L'altre característica és l’ utilització dels cotxes de l'època com el SEAT 124 o el Renault 12. Hi són constants els tirotejos de la Policia Nacional. Tot un seguit juntament mostrant la cara més amable i romàntica de la delinqüència, ja que tot el que feien tenia un perquè i un kinki sempre donava la seva paraula. Per damunt de tot tenien un sentiment de comunitat enorme entre els seus. Per últim, l'argot utilitzat s'ha popularitzat entre la nostra societat avui dia, com madera (policia), peluco (rellotge), buga (cotxe), jaco (heroïna), guita (diners), puja (navalla), najar (escapar) o chorar (robar carteres).

Aquest cinema del qual va començar sent un subgènere va acabar sent un gènere cinematogràfic i un referent. Paral·lelament, altres directors en van comercialitzar una cara més light en aquells anys de 'La Movida Madrileña' com Almodovar però no tenien el mateix sentit social i reivindicatiu ja que en feien un negoci i rebien subvencions de Tierno Galvan. Les pel·lícules d'aquests dos directors fundadors del cinema kinki eren produïdes a baix cost amb la intenció de fer una crítica social i un atac directe a molts estaments socials que han causat desigualtats i corrupció com els polítics, l’Església, forces de seguretat de l'Estat i de les famílies adinerades. Eren d'esquerres i anti-consumistes. Avui dia podem veure que tot era molt innocent i actualment les mesures repressives són més dures i existeixen més programes de reinserció en la societat. Més que un espectacle visual, pretenien que la societat prengués consciència d'aquesta realitat.

Més informació a:

Podeu veure uns fragments a:
<http://www.youtube.com/watch?v=w7AmYFdoFXU>

JOAQUIM DOMINGO ABARGUES

2 comentaris:

  1. Realment, una pel·lícula així sempre és un "shock", destinat a impactar a la població.
    Quan la societat mira a una altra banda davant un problema que succeeix a prop de casa seva, algún director possa imatges als pitjors malsons.

    Films que reflecteixen una realitat fosca i amagada, van posar en evidència les terribles conseqüències de pasades décades, que avui ja són un record.

    Esther Garrido Ansaldo

    ResponElimina
  2. L’interessant, d’aquest tipus de cinema, com bé comentes radica en el resgistre documental d’una part de la societat de l’època de la Transició. La Transició, va ser clau, ja que va comportar una explosió de llibertat fruit d’una llarga repressió. No és estrany doncs que trobem temàtiques que fins llavors no s’havien vist, més a prop de l’escàndol com a recurs per a reivindicar problemes o conflictes que fins llavors era impossible de manifestar.
    Eloy de la Iglesia, utilitza una estètica naturalista propera al documental. La voluntat transgressora la podem observar amb més directors de l’època com Almodóvar, tot i que compartiexen alguns trets, aquest últim empra recursos més postmoderns i conté un eclecticisme tant estètic com narratiu. Els films de de la iglesia s’interessen per personatges marginats com també succeeix amb el director Italià Pasolini.
    Els personatges adquiriexen un caràcter marcadament underground i sovint autobiogràfics. El director reuneix actors professionals amb joves delinqüents o conflictius de l’època. Se sap que a partir de la grabació de El Pico, molts dels personatges es van enganxar a l’heroïna incloent el propi director. Uns varen morir i de la Iglesia va haver de retirar-se durant molt de temps del panorama cinematogràfic.
    Tècnicament les seves pel·lícules diexen bastant que desitjar, per exemple podem observar que a alguns personatges se’ls dobla. Però l’atreviment de mostrar certes imatges i certes accions, i ja no només de mostrar una realitat marginal, sinó el fet de denunciar la implicació, com podem observar a El pico de la Guàrdia Civil en el tràfic de drogues, fan que les seves obres adquireixin un valor més enllà de la forma.

    Ester Sánchez Llauradó

    ResponElimina