dimecres, 11 d’abril del 2012

REALITAT O FICCIÓ?



El show de Truman és una pel·lícula estrenada el 1998, dirigida per l’estatunidenc Peter Weir i protagonitzada per Jim Carrey i Ed Harris.



La pel·lícula narra la història d’un home, Truman Burbank, que viu inconscientment dins d’una immensa cúpula gegant on ha passat tota la seva vida, des de que va néixer. Truman és el protagonista d’un programa de molt èxit dirigit per Christof, que es pot dir que adopta el paper de geni maligne que ho controla tot. Tots els personatges que ocupen aquest espai i, en conseqüència, la vida de Truman, no són més que actors, inclús la seva dona i el seu millor amic.

La seva vida és gravada les 24 hores del dia per milers de càmeres ocultes i cada experiència que viu està controlada estratègicament per Christof amb la finalitat de augmentar la intriga de la trama i, el més important, aconseguir que Truman no sospiti en cap moment del l’escenari i la ficció que l’envolten.
En algunes situacions, Truman fa trontollar el programa de forma inesperada pel director, enamorant-se, per exemple, d’un actriu que fa d’extra, enlloc de l’actriu que ha estat seleccionada per fer el paper de la seva esposa.
A més, comença a sospitar a causa d’alguns contratemps, com per exemple, un focus que cau del cel, un ascensor que s’obre davant seu on hi veu esmorzant l’equip de realització del programa,  o unes interferències que es creuen amb la seva ràdio del cotxe que narren el seu trajecte a la feina.

Al final, El show de Truman ens mostra a un personatge que desafia un món artificial que és una invenció dels mitjans de comunicació, del qual decideix fugir. Es troba amb tot una sèrie d’obstacles posats en el seu camí pel director que ha guanyat milers de milions fent un paper gairebé de Déu. Però, tot i així, Truman acaba superant els impediments i aconsegueix escapar del món artificial que havia estat creat al seu voltant, amb ell com a centre únic i exclusiu.

Aquest film és una clara representació del que vindrien a ser els Reality Show, però portat a gran escala. Es podria dir que és com un Gran Hermano immens. Amb aquest tipus de programa, els espectadors se senten totalment identificats amb els protagonistes “reals”, perquè teòricament són persones normals escollides del carrer. Però, tot i que són seleccionades d’entre un nombre d’individus desconeguts, han passat per tot un seguit de proves realitzades per psicòlegs. Les persones escollides tenen caràcters amb els quals els seleccionadors saben que aconseguiran crear embolics de tot tipus per tal d’aconseguir un bon nombre d’audiència.

Per tant, es pot dir que la pel·lícula és una metàfora de la nostra pròpia situació, en què els mitjans són els que decideixen quina informació filtrar i quina no, per tal d’aconseguir unes determinades finalitats. El productor i director que bloqueja els esforços de Truman per escapar, és el mateix gegant de les companyies dels mitjans de comunicació que tenen un gran interès per mantenir-nos envoltats de falsedats i que bloquegen els esforços per reformar el sistema.

A més, aquesta pel·lícula també vol fer una crítica al públic, que al fi i al cap, és el que alimenta i fa créixer als mitjans de comunicació de masses i reivindica la societat de consum, en què la publicitat juga un gran paper, infiltrant-se en qualsevol espai implícita o explícitament.

Aquest film es podria emmarcar dins del postmodernisme no sol pel relat tan innovador que planteja, sinó per la forma com s’ha construït. Per començar, és un cinema intergenèric, perquè tot i que destaca per sobre de tot la comèdia, també s’inclouen elements que apel·len al dramatisme; també és autoreferencial, perquè fa una representació de la pròpia televisió; a més és popular, ja que fa referència al propi poble i està fet per al poble; els personatges es poden considerar ambigus, perquè tot i que en la figura d’actors en El show de Truman tenen un paper clarament definit, es desconeix la seva personalitat real com a persones dins el film; també es produeixen salts en el relat, tot i que aquests són una mica relatius, ja que, per exemple, a mitja pel·lícula et fiquen la mort del seu pare quan ell era petit, però realment representa que està sent  explicat en temps real pels mitjans.

Tot i així, també cal remarcar que hi ha alguns elements que apel·len al cinema clàssic, com seria l’arquitrama (relat narratiu), a més d’un cert clímax que ens fa mantenir la intriga per saber com acabarà la pel·lícula.

En conclusió, El show de Truman ens diu que mirem al nostre voltant i intentem trencar amb la fascinació que ens fa creure en les il·lusions fabricades pels mitjans de la cultura popular.


Enllaç trailer El show de Truman:  http://www.youtube.com/watch?v=IYqEpdTy0xE


Maria Pena Costa

3 comentaris:

  1. Al veure aquesta pel·lícula per primera vegada em vaig quedar molt sorpresa: és molt difícil que una persona no sapiga mai que l'estan filmant i, encara menys, que mig món el segueix.

    Per una altra banda, opino que marquen molt bé el que seria el concepte "product placement", ja que es mostra dins el programa de Truman unes intervencions publicitàries que també fan les sèries convencionals. El "Show de Truman" és un film molt recomanable i ric en detalls vinculats perfectament amb el món de la televisió.

    Cristina Valls

    ResponElimina
  2. Aquesta pel·lícula em va agradar molt i em va semblar molt innovadora pel seu temps. Com tu has dit, està molt relacionada amb tot el que són els reality shows i tot el que comporta la neotelevisió i la cultura contemporània en general. Per tant, em va cridar molt l'atenció aquesta crítica que fa avantçant-se una mica al seu temps (molt anterior al que després va ser Gran Hermano). Evidentment, aquí la diferència està en que el protagonista no era conscient de que el filmaven. Per això potser també em sembla més una crítica cap a la manipulació del mitjans sobre la població. I també em va semblar molt interessant el personatge de Christof, qui juga a ser Déu (jo també el vaig relacionar com a un jugador del famós joc Els Sims).

    I estic d'acord amb l'aportació de la Cristina sobre el "product placement". És una de les coses que més em va cridar l'atenció, sobretot quan la seva dona, enmig d'una disputa, es posa a fer publicitat d'una sopa.

    Vinyet Escribano

    ResponElimina
  3. Possiblement ha estat un visionari o fins i tot, ha donat peu a que després es realitzessin aquests realities show com Gran Hermano entre d'altres. També, molt vinculat a la idea de 1984 de George Orwell però en un món més innocent i ingenu pel protagonista. Clar, al haver nascut ja en aquest món qui és el que creu que no és veritat? Però, evidentment, van fallant moltes coses que fan que la rutina d'un personatge més de televisió se'n doni compte augmentant la preocupació del Demiürg per l'audiència que s'identifica amb ell. Estic d'acord amb la Vinyet sobre el personatge que juga a ser Déu, resulta tant el seu aspecte com l'actitud molt interessant.

    Molt bon comentari Maria i bona elecció amb la pel·lícula. Una pel·lícula bona i recomanable. (M'agrada molt la conclusió)

    VALENTIN VIA VÁZQUEZ

    ResponElimina