Desaprofitaràs una altra oportunitat?
Molts cops em sentit que les úniques coses per les quals ens em de
penedir al llarg de la vida no són aquelles que hem fet, independentment del
seu millor o pitjor resultat, sinó més aviat d’aquelles que no hem portat a
terme, que no hem fet, d’aquelles oportunitats que deixem passar al llarg del
temps i que mai més podrem tornar a realitzar. La vida no sempre ens presenta
una segona oportunitat, és per això que moltes vegades ens lamentem de tot allò
que no ens em atrevit a fer, ja sigui per por al fracàs o bé per la manca de
força de voluntat.
L’escriptor i humorista estatunidenc Mark Twain va afirmar “D’aquí vint anys, estaràs més decebut per
les coses que no has fet que no pas per allò que finalment vas decidir realitzar.
Així que deslliga les amarres, comença a
navegar i aprofita tots els vents al teu favor. Explora. Somia. Descobreix”.
Aquesta és l’essència de la campanya Make it Happen de Chevrolet, com
bé es pot visionar al vídeo que adjunto.
L’anunci ens situa a l’interior d’un magatzem ubicat entre el desert i
les muntanyes on s’apleguen totes aquelles oportunitats que l’individu ha
perdut al llarg de la seva vida. Des de les opcions de contraure matrimoni i
establir una família fins els trofeus que no ha aconseguit per no continuar amb
la carrera dedicada als esports.
No obstant, el protagonista, a mesura que va observant tot allò que ha
deixat anar i que no ha fet, sembla convençut de no deixar escapar ninguna
oportunitat més per ser feliç. Però al final del vídeo, en el moment que surt
del magatzem, se li planteja un nou dilema: seleccionar un cotxe entre la nova
gama de la marca Chevrolet. Feina complicada ja que n’hi ha molt per elegir
¿amb quin et quedaries?.
Aquest anunci és un clar exemple de la publicitat postmoderna ja que
presenta un caràcter metalingüístic, fàtic i poètic. D’aquesta manera,
s’aconsegueix un discurs que es refereix a la marca i al producte però de
manera indirecta.
Per tant, el llenguatge publicitari utilitzat no és racional, ni gira
entorn a paràmetres de tipus objectiu. Ben al contrari, fa servir un discurs
emocional, dirigit al subconscient del possible comprador. Per exemple, per
vendre el cotxe no utilitza arguments objectius com ara la necessitat real de
la compra, la possibilitat de finançament, els quilòmetres que ha de recórrer
diàriament el comprador o la facilitat d’estacionament, sinó que el discurs
publicitari fa servir arguments molt més subtils.
En aquest sentit, els publicistes saben que un bon anunci o una bona
campanya publicitària no són aquells que simplement ofereixen informació sobre els avantatges materials que
presenta el producte, i que proposen als consumidors comprar-lo, sinó que els
missatges més eficaços són els que saben vendre un estil de vida i saben
imposar modes i maneres de ser, sentir o de pensar.
La publicitat no solament ha de transmetre un missatge, sinó que ha d’aconseguir que
aquest missatge quedi gravat en el conscient o el subconscient col·lectiu.
Aleshores es parla de satisfer les necessitats.
Atès que l’anunci s’adreça al subconscient del comprador per tal de
provocar que compri, és lògic que s’intenti instrumentalitzar les emocions.
Així no es ven el producte sinó emocions. Al llarg del espot observem com s’escenifica
històries molt breus però dotades d’una gran càrrega emocional i en els quals
el producte anunciat apareix breument al final. Així veiem aparèixer tendres
escenes de mares amb els seus nadons, retrobaments familiars, històries passades...
Com és tracta d’un espot televisiu el podríem classificar com un anunci
nostàlgic ja que fa referència al passat, és a dir, ens porta a recordar tot
allò que em viscut però també allò que em deixat passar. A més, gracies a
l’aparició i l’ús freqüent de les noves tecnologies en el últims anys, també inclou
efectes especials que van més enllà de la visió humana. Instàncies que no
podríem observar sense l’ajuda dels nous avenços.
Neus Compte Montañés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada