dissabte, 7 d’abril del 2012

Desaprofitaràs una altra oportunitat?

Molts cops em sentit que les úniques coses per les quals ens em de penedir al llarg de la vida no són aquelles que hem fet, independentment del seu millor o pitjor resultat, sinó més aviat d’aquelles que no hem portat a terme, que no hem fet, d’aquelles oportunitats que deixem passar al llarg del temps i que mai més podrem tornar a realitzar. La vida no sempre ens presenta una segona oportunitat, és per això que moltes vegades ens lamentem de tot allò que no ens em atrevit a fer, ja sigui per por al fracàs o bé per la manca de força de voluntat.

L’escriptor i humorista estatunidenc Mark Twain va afirmar “D’aquí vint anys, estaràs més decebut per les coses que no has fet que no pas per allò que finalment vas decidir realitzar. Així que  deslliga les amarres, comença a navegar i aprofita tots els vents al teu favor. Explora. Somia. Descobreix”.

Aquesta és l’essència de la campanya Make it Happen de Chevrolet, com bé es pot visionar al vídeo que adjunto.
 

L’anunci ens situa a l’interior d’un magatzem ubicat entre el desert i les muntanyes on s’apleguen totes aquelles oportunitats que l’individu ha perdut al llarg de la seva vida. Des de les opcions de contraure matrimoni i establir una família fins els trofeus que no ha aconseguit per no continuar amb la carrera dedicada als esports.
No obstant, el protagonista, a mesura que va observant tot allò que ha deixat anar i que no ha fet, sembla convençut de no deixar escapar ninguna oportunitat més per ser feliç. Però al final del vídeo, en el moment que surt del magatzem, se li planteja un nou dilema: seleccionar un cotxe entre la nova gama de la marca Chevrolet. Feina complicada ja que n’hi ha molt per elegir ¿amb quin et quedaries?.

Aquest anunci és un clar exemple de la publicitat postmoderna ja que presenta un caràcter metalingüístic, fàtic i poètic. D’aquesta manera, s’aconsegueix un discurs que es refereix a la marca i al producte però de manera indirecta.
Per tant, el llenguatge publicitari utilitzat no és racional, ni gira entorn a paràmetres de tipus objectiu. Ben al contrari, fa servir un discurs emocional, dirigit al subconscient del possible comprador. Per exemple, per vendre el cotxe no utilitza arguments objectius com ara la necessitat real de la compra, la possibilitat de finançament, els quilòmetres que ha de recórrer diàriament el comprador o la facilitat d’estacionament, sinó que el discurs publicitari fa servir arguments molt més subtils.
En aquest sentit, els publicistes saben que un bon anunci o una bona campanya publicitària no són aquells que simplement ofereixen informació sobre els avantatges materials que presenta el producte, i que proposen als consumidors comprar-lo, sinó que els missatges més eficaços són els que saben vendre un estil de vida i saben imposar modes i maneres de ser, sentir o de pensar.
La publicitat no solament ha de transmetre un missatge, sinó que ha d’aconseguir que aquest missatge quedi gravat en el conscient o el subconscient col·lectiu. Aleshores es parla de satisfer les necessitats.
Atès que l’anunci s’adreça al subconscient del comprador per tal de provocar que compri, és lògic que s’intenti instrumentalitzar les emocions. Així no es ven el producte sinó emocions. Al llarg del espot observem com s’escenifica històries molt breus però dotades d’una gran càrrega emocional i en els quals el producte anunciat apareix breument al final. Així veiem aparèixer tendres escenes de mares amb els seus nadons, retrobaments familiars, històries passades...

Com és tracta d’un espot televisiu el podríem classificar com un anunci nostàlgic ja que fa referència al passat, és a dir, ens porta a recordar tot allò que em viscut però també allò que em deixat passar. A més, gracies a l’aparició i l’ús freqüent de les noves tecnologies en el últims anys, també inclou efectes especials que van més enllà de la visió humana. Instàncies que no podríem observar sense l’ajuda dels nous avenços.

                                                                                                       Neus Compte Montañés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada