Intocable és la paraula que resumeix aquesta nova
pel·lícula de Oliver Nakache i Eric Toledano. Aquest film, basat en una
historia real, s'ha posat la crítica a la butxaca i ha convertit la situació
d'un tetraplègic i el seu cuidador en una autèntica història d'amistat, humor i
simpatia.
Intocable és la història de dos homes; Driss (Omar
Sy), un jove immigrant recent sortit de la presó, atrapat en la vida dels
suburbis i Philippe (François Cluzet), un home francès de classe alta,
tetraplègic i fart de la compassió i distància que mostren per la seva situació
els que l’envolten. Driss, que combina tot allò que li manca a en Philippe
(naturalitat, excés, diversió...) acaba convertint-se, no només en el seu
cuidador, sinó en el seu millor i únic amic.
Humanitat, emoció, naturalitat, química entre els
personatges i un humor directe i sincer, són la fórmula que ha permès l'èxit
d'aquesta pel·lícula (núm. 1 en taquilla a França, 18 milions d'entrades
venudes i pel·lícula de parla no anglesa més vista de la història del cinema).
L'amabilitat amb què aquesta pel·lícula tracta l'espectador
és sorprenent i el joc que utilitza per combinar allò difícil amb allò simple,
el neguit amb la pau absoluta, l’eloqüència amb la hilaritat... ens proporciona
una manera diferent de veure els fets quotidians, la rutina...
Tot el que explica la pel·lícula i els contrastos que
s’hi donen són una dosi de reflexió sobre la vida i les seves inesperades
situacions que moltes vegades li donen sentit i la fan més plena.
El film ens explica com un noi pobre que es troba en
una vida sense il·lusions, sense sentit i un home que ho té tot però alhora
res, poden començar de nou amb l’ajut que es proporcionen l’un a l’altre.
En un primer moment, la sinopsi pot semblar el típic
drama lacrimògen que utilitza estereotips, però és tot el contrari, ja que
planteja situacions que acaben creant un resultat molt diferent a l'esperat.
Només cal observar la primera escena on es troben els
dos personatges en una persecució amb la policia, en un primer moment no entens
res del que passa però després de tota la brutal situació dramàtica en la qual
en Philippe comença a tenir convulsions i en Driss explica a la policia la
urgència del cas d’en Philippe, la pel·lícula fa un gir de 180º, comença a
sonar Earth, wind and fire de Setember i es posen els dos
personatges a ballar i cantar al cotxe mentre una escolta policial els vigila
fins l’entrada d’urgències ja que les convulsions, tota l’actuació davant dels
policies etc.. només era un estratagema per poder seguir el seu camí i avançar
a tota velocitat per la carretera.
Tota la narrativa es basa en aquesta idea; la
combinació d'humor i drama de manera forta, sobtant i natural a la vegada.
Aquest dualisme el podem contemplar en molts aspectes,
no només en la narrativa, sinó també, per exemple, en les seqüències i en els
mateixos personatges. El film combina plans fotogràfics amplis i estàtics amb
primers plans i detalls dinàmics, però el conjunt crea una uniformitat digna
d'acadèmia, gràcies a elements d'enllaç en la llum i el color utilitzats entre
seqüències, o el contrast d'ambients i personatges utilitzant característiques
òptiques semblants que li donen un toc de realisme i continuïtat.
Pel que fa als personatges, es pot observar la mateixa
dualitat, ja que tots dos són completament diferents. Aquesta diversitat
radical acaba convertint-se en una complementarietat entre tots dos personatges
molt interessant i encantadora que combina aspectes com l’elegància i la
grolleria, el luxe i la pobresa, la monotonia i la varietat etc...
Com a conclusió final, m’agradaria destacar l’actuació
impecable de tots dos personatges principals en aquesta pel·lícula, la manera
en què s’exposen a cada situació, tant dramàtica com còmica, és absolutament
realista i apropa d’una manera increïble l’espectador a la pel·lícula.
És fascinant veure com en Driss actua literalment com
els braços i les cames d’en Philippe, li proporciona la llibertat i
seguretat de què no havia pogut gaudir
abans i li aporta una glopada d’aire fresc al seu esperit ja mig mort després
de l’accident que el va deixar tetraplègic i la mort de la seva dona.
Intocable és la innovació que necessitava aquest
gènere, no intenta ser gens pretensiosa, ni t’intenta establir una determinada
idea, és una pel·lícula per reflexionar sobre la societat i el propi individu
i, encara diria més, és la pròpia vida feta en pel·lícula.
Verònica
Gistau Jiménez
1er
Periodisme
Feia anys que no anava al cinema i vaig donar-li una oportunitat amb aquesta pel·lícula. No és de ciència ficció, no té efectes especials, no és en 3D ni té cap atractiu addicional, simplement el seu argument em va convèncer. Tenia la impressió que seria el típic drama de llàgrima fàcil, però la realitat és just la contrària: es tracta una pel·lícula que combina un tema molt delicat amb tocs d'humor genials, i aquesta és la clau de la pel·lícula.
ResponEliminaSens dubte, és una pel·lícula que recomano a tots el que tenen cert escepticisme amb el món actual del cinema, i també amb les pel·lícules franceses...
Jordi Castro.
A l'escoltar la història del protagonista central de Intocable, i com jo la majoria de persones abans de visionar aquest llargmetratge, vaig pensar que seria la típica i tòpica història dramàtica que t'acaba encongint el cor i deixant la cara plena de llàgrimes amargues. La sorpresa me la vaig emportar durant el transcurs de la pel·lícula, al comprovar que no és un film que intenti transmetre tristesa, sinó que té un aire fresc i optimista, que desprén la barreja de dos persones de dos móns completament oposats que es complementen a la perfecció. Aquesta combinació és la que permet retornar al protagonista, tetraplègic a causa d'un accident, la il·lusió de viure.
ResponEliminaCrec que és una pel·lícula molt valiosa per la combinació de moments que et provoquen somriures amb un tema un tant fràgil i difícil de tractar com és la tetraplègia. Però el que trobo més valiós de la pel·lícula, és la capacitat de fer-te reflexionar i pensar sobre la vida mateixa.
Personalment penso que Intocable és un film bonic, humà, tendre, divertit i reflexiu que val molt la pena. Sens dubte, molt recomanable.
Elisabet Soler Ibáñez
(1r de Periodisme)
En el meu cas, a diferència dels meus companys, la idea preconcevuda que tenia de la pel·lícula abans de veure-la, era la d'una comèdia tendre i molt recomanable. I de fet, sense cap mena de dubte ho és.
ResponEliminaQuan he vist la temàtica del teu post, m'ha sorprès molt gratament que algú parlès del film en aquest blog, perquè, que mès actual i trascendent que això podriem trobar als cinemes ara? Et felicito pel bon gust a l'hora d'elegir el tema i també en la forma d'intentar plasmar-lo. Perquè, aquesta pel·lícula no és podria catalogar de res més que "Fantàstica" i considero la teva descripció una bona manera de fer-ho arribar, tot i què veure-la aclari tots els possibles dubtes.
Fàntastica, espectacular! una barreja d'intel·ligencia, pragmatisme, respecte i sentiment, purament genials!
La recomano a tots els què desitgin que el cinema els sorprengui.
Laia Flórez (1r de publicitat i relacions públiques)