dilluns, 16 d’abril del 2012

LA CARRETERA


LA CARRETERA


La carretera, dirgida per John Hillcoat i protagonitzada per Viggo Mortensen i Kodi Smit-McPhee amb els papers de pare i fill respectivament, és una adaptació de la novel·la homònima de Cormac McCarthy, autor nord-americà que ha estat diverses vegades candidat a rebre el Premi Nobel de Literatura i que sap representar com ningú la desesperança de l’home del segle XXI.

El film, força fidel al text novel·lístic, reflecteix la lluita per la supervivència en un món assolat per una catàstrofe que no se n’explica l’origen, però que ha suposat la destrucció del món habitat fins aleshores.
La pel·lícula és grisa i els colors vius hi són presents en molt poques ocasions, per exemple, apareixen quan el  pare somia en un temps passat i idíl·lic i quan apareix la sang humana, ja sigui en actes d’antropofagia, mai explícits, però sempre evidents, i torna a aparèixer quan la malaltia del pare es va agreujant i la sang vermella és premonitòria d’una mort no molt llunyana.


La carretera és, des del meu punt de vista, inclassificable perquè es pot incloure en diferents gèneres: es pot considerar un film futurista i de ciència-ficció, també, en certa manera, un film d’aventures per sobreviure, un road movie on els protagonistes circulen per una carretera destrossada sense cap altre vehicle que una mena de carro on hi porten l’imprescindible per continuar vius, i també un film d’amor ja que l’afecte i l’estima permeten al pare lluitar contra les circumstàncies adverses.

El viatge té com a objectiu arribar a la costa, amb l’esperança de trobar-hi unes condicions més favorables per establir-s’hi , però la platja és tan trista i tan grisa com la terra de l’interior.

La lluita per la supervivència ha provocat canvis en el caràcter del pare, és una persona que ha perdut la confiança en el gènere humà i que no sent compassió per ningú; en canvi, el nen, tot i haver nascut en aquest món tan dessolat, conserva part de la seva innocència i sovint sent compassió per altres humans. 

Al llarg de la pel·lícula, hi ha escenes que ajuden a distensar; activitats molt quotidianes, en aquest film, són vistes com actes gairebé hedonistes, com per exemple quan es banyen sota una cascada d’aigua o quan troben un refugi subterrani on hi ha tota mena d’aliments i de begudes i es mengen unes peres en conserva com si fossin una autèntica delicatessen. Com a escena especialment impactant, cal destacar la descoberta d’una mena de granja humana que serveix d’aliment per a altres humans que practiquen el canibalisme, en un món habitat per pocs homes i dividits, de forma maniqueista, entre bons i dolents (o caníbals).

La interpretació dels actors és impecable, molt creïble i emotiva o dura, segons les circumstàncies. És una pel·lícula molt recomanable, igual que la novel·la homònima.




Aquí us deixo el trailer:
















Marina Escribà Planes 
Publicitat i Relacions Públiques



3 comentaris:

  1. M'ha sorprès observar un post sobre aquesta pel·lícula ja que en el seu moment va passar força desapercebuda. El film del 2009 va sortir en el moment en que les pel·lícules sobre apocalipsis i supervivència en mons arrasats per crisis nuclears o guerres varies, estaven molt de moda. El libro de Eli, 2012, entre d'altres. Tot i així a La Carretera, es trenca amb el típic personatge central, no hi ha cap trama marcada, i això ens fa sentir en constant neguit esperant a que per fi arribin. És molt dramàtica, i canviant, una alegria per a ells és una alegria per a l'espectador, ja que aconsegueix introduir-nos de ple en l'aventura sense fi. El final no el diré, però personalment crec que no deixa gens indiferent i ens fa reflexionar sobre el que tenim, el que podríem tenir i sobre tot el que ens envolta.

    Victor Mazariegos
    Publicitat i Relacions Públiques

    ResponElimina
  2. Estic molt d'acord amb el comentari d'en Víctor, ja que "La carretera" ens porta a reflexionar sobre la vida i el que tenim o podríem tenir, com es mostra en les escenes mencionades per la Marina, on activitats quotidianes s'eleven al nivell de privilegis.

    Com també ha comentat, aquesta pel·lícula té una difícil classificació, encara que el tema que més hem va commoure quan la vaig veure va ser el tractament que es fa de la supervivència i la protecció dels familiars més propers, reflexada en la relació entre el pare i el fill. Encara que la seves visions de la realitat siguin tan diferents, es curiós com es representa L'esperança en el fill en contradicció amb la visió amarga del pare vers la humanitat: ambdues certament realistes però dramàtiques.

    Altres pel·lícules on es mostren mons post-apocalíptics com "Soy Leyenda" o "Los hijos de los hombres" m'han deixat una impremta tan desoladora ni m'han despertat els mateixos sentiments com "La carretera". En definitiva, una pel·lícula molt recomanable per a qualsevol tipus de públic, que ens mostra el límit que ens diferència entre ser éssers humans o convertir-nos en animals.

    Cristina Cid Rodríguez.

    ResponElimina
  3. Gran película que nos muestra, como en las nombradas en los anteriores dos comentarios, que el mundo no gira al son que marcamos los que creemos tenerlo a nuestros pies...el mundo puede no ser de nadie mañana.
    En ella podemos ver lo que es capaz de hacer un padre para proteger a un hijo; cosas que a los ojos inocentes de ese niño no siempre serán correctas, humanas, "normales"... y que a nosotros nos harán reflexionar de si lo son en el contexto en el que la película consigue meternos de lleno.

    La recomiendo sin duda.

    Teresa Sánchez Martínez

    Publicidad

    ResponElimina