dijous, 5 d’abril del 2012

La presència d'una figura mediàtica a la publicitat



El meu post s’articularà a partir dels coneixements de l’assignatura així com de la meva pròpia opinió. He decidit parlar sobre un tema de publicitat degut a que està estretament lligat amb la carrera que he escollit i també, perquè negar-ho, perquè m’agrada i opino que és un tema que avui dia és molt important i, a més, conegut. No obstant, m’he centrat en el fet d’utilitzar la imatge d’una persona coneguda per assegurar una bona campanya publicitària que es mantindrà molt present entre la població i arribarà d’una manera més directa. En aquest post em dedico a comentar per sobre la situació d’aquest tipus de publicitat, així com la publicitat en general.

Abans de tot, exposaré els conceptes més bàsics sobre la publicitat. La publicitat és una activitat comunicativa caracteritzada per ser versàtil e innovadora. Té uns objectius clars dins de l’àmbit de la comercialització. Per tant, la publicitat és una tècnica de comunicació massiva imprescindible per als mitjans de comunicació moderns. Tant és així que qualsevol espai dels mitjans  ha d’emmotllar-se a les interrupcions de l’espai publicitari, ja que l’espai que no mantingui l’interès que garanteix la publicitat està condemnat a desaparèixer.
La publicitat és, per damunt de tot, comunicació, sent els seus elements principals un emissor que envia un missatge a través d'uns canals a un receptor amb la intenció de modificar el seu comportament de compra. No només proporciona informació sobre productes concrets, sinó que a més, comunica informació sobre la classe de persones que hem de considerar atractives, els llocs on ens hauria agradar viure i els estàndards que hem d'observar en la manera de vestir, de parlar, etc.    
Podríem parlar de la influència de la publicitat audiovisual a la vida diària però crec que és un fet més que obvi. Tothom veu anuncis i en gran quantitat. Tothom o gairebé tots volem tenir a casa els productes més anunciats a la televisió perquè pensem que són millors que la resta. Tothom relaciona música, paraules, frases, acudits amb anuncis. Tot gira entorn 30 segons de publicitat audiovisual d’algun producte que segurament és pitjor que d’algun altre que no té tants diners per a gaudir d’una bona campanya publicitària. És com si gairebé des de que naixem, la publicitat ens transmet valors.
Per tant, vivim en un món on la publicitat audiovisual mou a les masses, una publicitat que s’endinsa dins la nostra ment i les nostres preferències alhora de generar un consum. Amb això no vull dir que totes les persones adquirim els efectes de la publicitat de la mateixa manera. Sempre hi ha un grup a la societat que és conscient del fet que la publicitat intenta fer-nos veure coses que no són veritat i, per tant, aquest grup és el que tindrà uns altres criteris alhora de la elecció del producte i abandonarà la famosa premissa “ho compro perquè surt a la tele”.

Un cop parlat, en termes generals, sobre la publicitat, em centraré amb el tema que he escollit de manera més directa. La pregunta que em faig és: la presència d’una figura mediàtica a un anunci televisiu fa que l’interès del públic per aquest anunci creixi? Personalment crec que si i que tothom és molt conscient d’aquest fet. 
Gairebé tothom té una figura, un amor platònic, un model a seguir, etc. Si aquest apareixes fent publicitat a algun producte, el compraries? Els anuncis publicitaris ja s’han donat compte que el fet que apareguin esportistes d’elit, cantants, models o altres persones d’interès general atraurà a més persones i aprofiten per llençar un missatge per a públic el qual en un 80% dels casos arribarà de forma desitjada amb el pensament “ho compro perquè tal persona l’utilitza”.
Aquest és un tema que em sembla molt interessant degut a què aquí no s’està utilitzant únicament un missatge amb música o paraules, sinó que s’està utilitzant la personalitat o la fama d’alguna persona que per ella sola és capaç de moure a masses de la societat.
Actualment són més els anuncis els quals utilitzen aquest mètode d’atracció. Potser un dels atractius principals que utilitzen els publicitaris són la imatge dels esportistes: futbolistes, tenistes, jugadors de bàsquet... Aquests poden aparèixer fent publicitat d’un producte el qual poden tenir relació, com per exemple els anuncis d’esports d’addidas o nike. Són més llargs de la mitjana d’anuncis i tenen una història més elaborada. Aquí deixo un exemple:





                                        Diversos grans esportistes en un anunci d'Adiddas, 2011

Però també es dóna el cas en el que aquests personatges apareguin anunciant productes els quals poden no tenir relació o ser indispensables, és a dir, anuncis en els que la seva popularitat depenen d’aquesta participació de la figura mediàtica.  Aquí deixo un altre exemple:





Anunci de natillas protagonitzat per David Villa i Lionel Messi

També són molts els productes que aprofiten per unir la seva campanya publicitària a esdeveniments de gran popularitat per part de la població. Per exemple, el passat mundial de futbol:





És lògic que una persona que triomfa, per exemple, en l’esport, sigui el protagonista d’una campanya publicitària d’esports. Però quan no és així, què passa? Aquí es troba el nucli de la meva qüestió inicial. En el segon exemple, l’anunci de les natilles de Danet, podria ser mostrat per qualsevol altra persona o fins i tot prescindir-hi. Però s’utilitza la imatge d’algú conegut i, en aquest cas, del món del futbol, un món que arriba a la majoria de la població i que ja només per la sola presència d’aquests personatges et pares a mirar l’anunci i, fins i tot, comprar el producte. Llavors, són molts els anuncis que, si avui dia es recorden, és gràcies a aquesta participació d’un famós.
Tiger Woods, un dels millors golfistes,
anunciant un rellotge


Per tant, el fet que apareguin aquests personatges és una de les moltes tècniques publicitàries per a captar més persones que garanteixin la supervivència del producte, perquè el fi és aquest, purament comercial.
Nicole Kidman, famosa actriu,
anunciant un perfum de Chanel
Com a conclusió d’aquest tema dir que per mi la publicitat és un mètode i/o tècnica comunicativa actualment molt poderosa, que utilitza milers de recursos (creativitat, retòrica...) per arribar a un públic que és molt susceptible als missatges que transmet, i un d’aquests recursos és la utilització de persones amb certa fama o cert poder per a influir encara més a la població. Per mi, és un dels millors recursos per atraure, ja que segur que queda en el record de la gent i, fins i tot, pot arribar a divertir. Crec que aquest serà un dels recursos més utilitzats si no ho és ara, en un futur proper.  

Maradona, un dels millors jugadors de futbol, anunciant Cocacola


Patricia Martos Martin 
Publicitat i RRPP

2 comentaris:

  1. Patri, m’ha agradat el teu post perquè el món de la publicitat també m’agrada i ho trobo molt però que molt important en els temps que corren ja que la publicitat és l’encarregada de què moltes coses es facin com es fan i per què fer unes coses i no unes altres.
    Com tu dius, “la publicitat és, per damunt de tot, comunicació,(...) No només proporciona informació sobre productes concrets, sinó que a més, comunica informació sobre la classe de persones que hem de considerar atractives, els llocs on ens hauria agradar viure i els estàndards que hem d'observar en la manera de vestir, de parlar, etc” diria que sí, que tens molta raó, i és una cosa obvia que la publicitat ens arriba a marcar el nostre dia a dia i que tot i que podem pensar o voler actuar per nosaltres mateixos, decidir segons un mateix i voler quedar exempts de la publicitat, és...inevitable.
    A part que llegint el teu post no només ens adonem de la influència que té la publicitat en les nostres vides i la manera que ens pot fer veure les coses, si ens poden agradar més o menys... el món de la publicitat en el segle XXI és molt poderós però si l’ ajuntem amb el món del futbol (tema del qual has volgut destacar en el teu post i fent referència a esportistes, etc ) aquest món, el món del futbol, que actualment i des de els darrers potser 10 anys o més, està adquirint una força i poder mediàtic impressionant... que si l’afegim en publicitat, la seva combinació i/o resultat és una passada. Ja sigui per a bé o per a dolent, el futbol per moments, ens pot fer oblidar-nos de mil coses i la publicitat de manera potser subliminal ens pot fer arribar a veure unes coses en comptes d’altres.

    No és que estigui en contra de tot lo relacionat amb el futbol ni amb el món de la publicitat, ni molt menys,perquè m'apasionen tots dos temes, però són dos móns que ens acaben manipulant, no creieu?!

    Lorena Agudo Guillén
    1r Publicitat i Relacions Públiques

    ResponElimina
  2. Patricia, tu post me parece muy interesante y estaba deseando poder tratar temas de publicidad en profundidad.

    La publicidad nos puede interesar más o menos, pero está claro que todos, en algún momento u otro, somos consumidores de alguna marca.

    Las empresas buscan un conjunto de consumidores (Target Group) que tengan características homogéneas para poder dirigirles su producto o servicio según la estrategia de segmentación que mejor se adecúe a ellos, ya sea diferenciada o indiferenciada.

    Las marcas a las que aludes en tu post, como son Adidas, Coca-Cola o Chanel, centran la segmentación de su Target según una estrategia diferenciada, que se utiliza cuando las empresas tienen una gran diversificación en su portafolio y dirigen el producto a un Target o nicho con características específicas. La ventaja de esta segmentación es que el consumidor se siente mucho más identificado con el producto, pero el inconveniente reside en el alto coste en promoción y publicidad, para conseguir la identificación del consumidor de la que hablaba.

    El tema que has escogido de manera más directa me parece muy acertado. Me gustaría indicar que recurrir a personajes públicos para realizar publicidad se llama licensing, del que existen 6 tipos diferentes. El que, creo, se adecúa mejor a los anuncios que has escogido es el que se centra simplemente en escoger a un personaje (sea conocido o no) que ceda su imagen para la venta de un producto o servicio, creando un vínculo entre el protagonista y el producto.

    Sin duda, las marcas que has escogido obtienen altos beneficios gracias, en gran parte, a la publicidad que desempeñan. El presupuesto publicitario destinado a los productos /servicios sale de:

    -El porcentaje de facturación del producto/servicio del año anterior, siempre que ya esté en el mercado.

    -Coger un porcentaje de facturación de lo que se piensa que va a facturar el producto/servicio, teniendo muy en cuenta cuanto invierte la competencia en publicidad. Es mucho más arriesgado que el anterior método, porque no se tiene la certeza de lo que se va a vender.

    Cualquier campaña de publicidad presenta una serie de etapas, desde que un anunciante tiene una necesidad de comunicación hasta que el anuncio se expone en los medios. La etapa que destacaría, según tu post, es la tercera: cuando El equipo creativo debe idear el mensaje publicitario más adecuado para dirigirlo al Target Group, teniendo en cuenta:

    -¿Qué decir? Es la idea, promesa, beneficio principal que deseo destacar del producto/servicio. Se conoce con el nombre de USP.

    -¿Cómo decirlo? Una vez que el equipo creativo tiene claro qué decir en el mensaje, se debe buscar la mejor de cómo decirlo. En muchas ocasiones es más importante el cómo decirlo que el mensaje en si (promesa). En equipo creativo debe desarrollar la mejor estrategia creativa posible para que la USP adquiera mayor relevancia. A esta estrategia creativa se la llama COPY STRATEGY, y fue ideada por la empresa americana Procter & Gamble. La estrategia (Copy Strategy) tiene dos partes:

    -Reason Why: es la justificación de la USP, utilizando una serie de recursos o fórmulas creativas.

    -Tonality: es el tono o estilo general de la comunicación que utiliza el mensaje y la campaña.

    Así pues, tu comentario me parece muy interesante, sobre todo para los que estamos estudiando Publicidad y Relaciones Públicas o para los que, como yo, han estudiado Marketing.


    Sofía Suárez
    Publicidad y Relaciones Públicas

    ResponElimina