dilluns, 16 d’abril del 2012

Product placement al videoclip, abús o èxit?



Videoclips contemporanis, abús o èxit del product placement?

La publicitat, avui en dia, ens envolta de manera permanent a les nostres vides, fent que hagi esdevingut un element més dins de la societat. La creativitat i la originalitat són dos punts claus per fer un anunci atractiu juntament amb la innovació es crea la millor manera d’arribar a una major audiència, aprofitant d’aquesta manera la influència dels mitjans de comunicació. Les nombroses tècniques que existeixen avui en dia ha donat lloc a la recerca de nous mètodes per aconseguir aquest impacte.

És aquí, quan a la dècada dels anys 90, ja es va començar a veure la introducció de productes d’una manera subtil a les sèries de televisió. Aquest fenomen, anomenat product placement, va ser iniciat als EEUU i es va estendre a la major part dels mitjans cinematogràfics fins arribar als videoclips musicals. El product placement és una tècnica publicitària que ha contribuït amb la promoció de marques a través d’una nova superfície i d’aquesta manera sense la necessitat de crear un anunci, venen el producte. Aquesta tècnica, juntament amb d’altres, ha sorgit a causa d’aquesta crida de la creativitat dels mitjans amb la intenció de ser una tècnica nova enfocada a les diferents plataformes que han nascut al llarg dels anys, com és l’era digital amb Internet (publicitat interactiva). Cal destacar que aquestes noves tècniques pertanyen a la publicitat postmoderna, on el que destaca de manera absoluta és la forma, afegint factors com l’originalitat i la sorpresa, que evidencien ser una publicitat que no apel·la de manera directa ni al producte ni a la marca.

Tenint en compte el mencionat anteriorment i basant-me en els videoclips com a plataforma que ens els últims anys ha augmentat la utilització del product placement d’una manera progressiva, vull fer-hi una observació detallada. Per exemple, un element molt factible en la publicitat és la figura d’un personatge famós dins de l’anunci, i passa el mateix amb el videoclip, amb la figura del cantant el qual esdevé part de la idea del màrqueting i per tant, producte de mercat.
El videoclip es converteix en una part de la indústria cultural i publicitària intentant crear un shock a l’espectador. Gràcies a les disciplines com és la moda, la música o el ball, fan que les agències publicitàries hagin comprovat la seva eficàcia envers la introducció de publicitat. Com a característiques atribuïdes a la publicitat postmoderna i també adoptades als videoclips, la finalitat de persuasió i la seducció mantenen una estreta relació.

Una vegada havent exposat el tema en si, arribem al punt en que ens sorgeix una pregunta la qual ens porta a una clara reflexió: és abusiu l’ús abundant del product placement dins del videoclip o, pel contrari, és una tècnica que obté molts èxits? És realment un tema crític, ja que està socialment i políticament acceptat però el problema, des del meu punt de vista, és la falta de regulació que existeix. Hi ha videoclips que abusen dels productes que hi surten, fins i tot, amb la promoció de productes propis del cantant, com és l’exemple del videoclip Hold it against me de la Britney Spears, amb la promoció de la seva colònia, Radiance. Afegeixo el link (min 0:38 – 0:40):





Altres exemples de product placement als videoclips:
-          
  •       Bruno Mars – Billionaire (min 1:43 – 1:50) Anunciant la marca Vespa.


  •          Black Eyed Peas – The time (min 2:13 – 2:32) Anunciant la marca BlackBerry.


  •       Rihanna – Unfaithful (min 2:26 – 2:35) Anunciant la marca coneguda de mòbils: Nokia.



Tot i així, també cal mencionar les altres plataformes on està present l’ús d’aquesta tècnica. Per exemple es mostra en sèries com El Internado (Antena 3), al capítol setè de la cinquena temporada titulat “el rey de la baraja”, promociona marques com: Leche Gaza, Toshiba, Playmobil, Calzedonia, Movistar, entre d’altres.

I un altre exemple seria enfocat a la indústria del cinema, com es veu reflectit a la pel·lícula “Tres metros sobre el cielo” amb Fernando González Molina, com a director, hi ha diferents productes introduïts com és el cas del primer, que surt del minut 2:37 al 2:41, anunciant la colònia de Don Algodon, Sweet and sexy. Però la que realment m’ha impressionat més és la publicitat de Coca-Cola al minut 1:03:02 fins a 1:03:20, amb 18 segons anunciant-la, ja que es veu un paisatge en que gairebé la meitat de la pantalla es ocupada pel panel publicitari mentre que els dos protagonistes estan damunt de la moto, fins i tot quedant amb un segon pla.                                                                                                                                         
Núria Díaz Roca
Publicitat i Relacions Públiques


2 comentaris:

  1. Núria, he trobat molt interessant el teu post i voldria comentar-te un parell de coses fent referència al que tu has dit.
    Quan parlen de product placement sempre penso en l'exemple del videoclip de "Last Friday Night" de Katy Perry. Durant una escena del video surten els actors jugant al Just Dance 3, un joc del qual aquesta artista n'és la imatge. Això es deu a que Ubisoft, l'editorial d'aquest videojoc, va ser el principal patrocinador de la gira "California dreams" de Katy Perry. Per tant considero que el fet de introduir publicitat als videoclips és una estratègia de màrqueting que beneficia notablement la venda del producte, i més si és una artista tant coneguda com Katy Perry, ja que el videoclip del qual estem parlant, en aquests moments, té més de 168.000.000 visites.
    Per altra banda no he pogut evitar riure al llegir el paràgraf que dediques al product placement a la serie El Internado. Antena 3 en general acostuma a introduir molta publicitat a les seves sèries, però quan feien El Internado era excessiu. Mailboxes era el protagonista de la sèrie, aquell repartidor no hi havia un capítol on no sortís. A més a més a tots els teleespectadors ens va quedar clar que a aquell centre utilitzaven portàtils marca Toshiba. Trobo que és correcte introduir publicitat a les sèries, però amb uns límits, ja que recordo una escena en què Marcos li deia a la seva germana Paula que ell era molt fort perquè bevia llet, mentre a la taula on estaven hi havia un brick de llet Puleva. L'excés de product placement feia, almenys per part meva, que aquella escena perdés serietat i interès, i més quan s'introduïa informació sobre el producte en qüestió al diàleg.
    En conclusió, defenso que el product placement és una bona tècnica, però sempre dins d'uns certs límits, ja que en el cas de El Internado acabem veient més aquesta publicitat que no pas la mateixa trama de la telesèrie.

    Anna Mateo Franch
    Comunicació Audiovisual

    ResponElimina
  2. Al llegir el títol del post no he pogut evitar llegir-lo, i la veritat és que m'ha agradat molt.

    Com diu l'Anna, estic d'acord amb el product placement sempre i quan el seu ús no sigui abusiu, perquè realment, algunes escenes de sèries com El Internado o El Barco que pretenien ser serioses, perdien tota la credibilitat amb l’excés d’aquesta tècnica publicitària. En certs moments podia arribar a semblar que la sèrie fos només un canal per on s’anunciaven productes, i crec que arribar a aquest punt és força trist.

    El mateix passa amb alguns videoclips. Crec que si la marca apareix com un element més de l’escena no hi ha problema, però en molts casos, com aquests que has posat d’exemple, s’usen primers plans on l’únic que es veu és la marca del producte en qüestió, semblant que el més important del videoclip no sigui la cançó o artista.

    Així doncs, crec que s’hauria de fer algun tipus de regulació, si bé no legal, sí que dintre el sector, per procurar que el product placement no es mengi els videoclips, sèries, etc.

    Elena Pedrola

    ResponElimina