diumenge, 15 d’abril del 2012

Matrix i l'aparició dels elements del cinema ciberpunk


Matrix és una saga de ciència ficció (1999 - 2003) que consta de tres pel·lícules: The Matrix, The Matrix Reloaded i The Matrix revolution juntament amb uns curtmetratges addicionals anomenats Animatrix on expliquen més detalls entre la primera pel·lícula i les altres. Va ser creada pels germans Laurance i  Andrew Paul Wachowski  (Chicago, EEUU) directors, productors i guionistes de films on entre ells ens trobem davant d'una altra gran producció, V de Vendetta.

Matrix està protagonitzada per Keanu Reeves, Laurance Fishburne, Hugo Weaving, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Marcus Chong, Paul Goddard i Gloria Foster. La música la va originar Don Davis, la fotografia Bill Pope i el muntatge el va fer Zach Steanberg.
                                                                               


L'argument d'aquesta trilogia tracta de a patir de la pèrdua d'una dura guerra entre els homes i les màquines intel·ligents els humans han esdevingut en esclaus. Per culpa de les màquines i els fums que generaven el cel havia quedat completament tancat per un núvol negre que no deixava passar el Sol i les màquines no es podien alimentar d'aquesta energia. Per això les màquines intel·ligents creen Matrix, un sistema on les persones es connectaven a una simulació virtual semblant a la realitat del s.XX on 'viuen' i això permetia a les màquines alimentar-se de la energia dels éssers humans que gastaven en aquesta simulació virtual. Però uns pocs humans que es van poder alliberar de les mans de les màquines van construir la ciutat real anomenada Zion. Aquests humans mitjançant naus (com la Morfeo) que es movien amagant-se de la vigilància de les màquines i es colaven de manera clandestina a Matrix per alliberarà a la gent. Alguns dels ciutadans de Zion creien en una profecia antiga que tractava de que un dels nascuts dins del sistema de Matrix es rebelaria contra ella i seria capaç i fort per derrotar-la. Morfeo troba a Neo, un pirata informàtic que se'n adona de que la realitat en la que viu hi ha alguna cosa que no va bé i el fan creure de que ell potser és l'elegit, el que canviarà o destruirà Matrix. Trinity, una de les tripulants de la nau Morfeo allibera a Neo (posteriorment seran amants) però després d'una lluita contra  els agents secrets de Matrix (l'Smith)  on els perseguiran, Morfeo creient de la profecia, arriscarà la seva vida per salvar a l'elegit però Neo no pensa que és ell l'elegit i el salva posant en joc la seva vida. 


En les altres dues pel·lícules les màquines intenten de totes maneres atacar la ciutat de Zion. En Neo té visions i visita a una medium. Els mateixos habitants de Zion no es posen d'acord entre ells ja que Morfeo creu en les visions de l'Oracle. Els agents Smith es proclamen com un programa autònom dins de Matrix. Trinity mor  i en Neo la pot salvar. Zion ha sigut casi destruida per complet. Dins de Matrix només hi ha copies del agent Smith i en Neo se'n adona que no només té el poder de derrotar Matrix dins del sistema virtual sinó també a la vida real. L'Smith és el alter ego del Neo i si ell no existeix, l'Smith tampoc exitirà. Deus ex machina reinicia Matrix i s'acaba la guerra.



En aquesta pel·lícula es veu clarament com apareix el subgènere de ciència ficció el ciberpunk  en la manera de tractar l’escenografia de les ciutats (en el món real) destruïdes i amb ambients futuristes i diatòpics, totalment de manera quasi bé apocalíptica, amb poca llum ja que el cel es veu cobert per un núvol negre.
La BSO utilitzada, molt semblant en la seva tipologia a Blade Runner, mescla  música clàssica amb música electrònica, un tret molt característic d’aquest estil de cinema ja que li dona un toc molt personal a la pel·lícula i posa a l’espectador encara més endins d'aquesta. Ho podeu apreciar en aquesta cançó:


Com a tret molt característic del ciberpunk apareix l'heroi solitari, el hacker que lluita contra la injustícia.
La por de l'home en la futura progressió de la intel·ligència artificial es veu molt ben representada i es pot llegir entre línies que és una crítica a la societat envers les noves tecnologies. L'home té por a una futura rebel·lió de les màquines contra l'ésser humà ja que podria seguir progressant fins a arribar al clímax que potser seria la creació d’un cyborg (com en la pel·lícula ‘Yo, Robot) o el mateix sistema Matrix.  En definitiva  Matrix també ens mostra la confusió que pot arribar a tenir l'home a l'hora de diferenciar el món real i el món virtual.



Marina Olivella Arenas

Comunicació audiovisual

1 comentari:

  1. Hola Marina, m'ha agradat la idea que has tingut d'explicar Matrix i relacionar-la amb el cinema ciberpunk, ja que sempre m'ha fascinat com aquest cinema mostra les diferents escenes futuristes, les societats no ideals i sobretot les idees que transmet. En quant al film, he de reconèixer que per entendre bé els diàlegs dels protagonistes, que tenen un gran pes filosòfic, la vaig haver de veure uns quants cops.

    Com molt bé expliques, es pot veure clarament com Matrix representa la por que tenen els humans per saber la realitat. Al film es veu que els ciutadans són feliços vivint en la seva ignorància i que si en algun moment s'enteren de la realitat, cosa que li passa al protagonista, els hi costa molt creure-se-la. Es veu aquesta confusió que hi ha entre el món real i el món artificial, que et fa pensar si en realitat hi pot haver un altre món.
    I en general estic d'acord amb les característiques que expliques sobre el film, que el defineixen com un cinema ciberpunk.

    Sonia Gómez Reina
    Publicitat i RRPP

    ResponElimina