dimecres, 11 d’abril del 2012

La dualitat contraposada de MDNA: religió més provocació.


Portada de l'àlbum MDNA

Passió, plaer, provocació, bellesa, sensualitat... són aspectes que Madonna, considerada la “reina del pop”, ens ofereix en el seu últim videoclip “Girl Gone Wild”. El single està inclòs dins del seu últim àlbum MDNA, presentat aquest mes de març. El teaster de 30 segons es va publicar el 8 de març, i dies més tard, el 20 de març es publicà oficialment la versió sencera al canal nord-americà E!News.

Però què és el videoclip? El videoclip el podem considerar com una interacció de música, imatge i art que es projecta en els mitjans de comunicació televisius. Un videoclip té el principal objectiu de vendre, de la mateixa manera que ho fa l’spot publicitari, i per això utilitza un mecanisme de seducció molt fort que es basa en allò que vol la gent i la mirada penetrant del cantant cap a l’espectador.                                                                                                                                                         Són molts els diners que mouen la indústria cinematogràfica i musical, i per tant són moltes les inversions que es fan en els productes, ja que es busca el màxim èxit. Un èxit que es deu a l’impacte que rep el públic juvenil i les anomenades “tribus urbanes”, ja que per ells, el videoclip és el reclam televisiu i a la vegada publicitari que més agrada. Els joves som els més vulnerables a la captació d’estímuls, per tant arribem a l’objectiu de les productores audiovisuals: comprar el CD o el single per mitjà de l’Itunes o Spotify, entre d’altres.
Una vegada hem analitzat les claus del videoclip, passarem a desgranar l’últim videoclip de la Madonna “Girl Gone Wild”. Aquesta vegada “la reina del pop” ens sorprèn una vegada més amb una escena impactant i provocadora, gràcies entre altres aspectes, a la qualitat de la imatge basada en el contrast de blanc-negre, realitzada pels directors del videoclip: els fotògrafs de moda Mert Alas & Marcus Piggot que formen l’equip “Art Partner” des de l’any 1992. L’equip amb una forta influència de Guy Bourdin, treballen en prestigioses revistes de moda com Vogue Itàlia o Vogue USA, i en cases de moda com Armani, Kenzo i Mizoni. Una de les característiques que defineix el seu treball és la cura de la imatge i l’aparença del protagonista que realitza el videoclip.
La poma d'Adam i Eva
Analitzant aquest videoclip, podem observar una dualitat entre la religió i la provocació dels ballarins i de Madonna a partir d’unes coreografies i moviments molt sensuals, a la vegada que es juga amb el concepte de la homosexualitat. En primer lloc, a la primera escena del videoclip, apareix Madonna dirigint-se amb la paraula a Déu i demanat-li perdó per haver-lo ofès. A continuació hi comença a aparèixer el primer element religiós: la poma, que es mossega apassionadament i simbolitza la temptació d'Adam i Eva.        

                                                                           
El desig sexual enmig de la piràmide.
A mesura que avança el vídeo podem veure com els ballarins, amb tors nu, mitges negres i unes sabates de taló, duen a terme coreografies provocatives amb moviments molt femenins. Un dels moments àlgids del videoclip, és quan es forma una piràmide entre tots els ballarins, i a la cúspide hi ha Madonna, i és quan Madonna té els ballarins als seus peus i simbolitza Déu. A continuació i d’una manera molt contraposada, apareix una escena molt punyent en què dos nois despullats protagonitzen una escena sexual. Després hi torna haver una escena de religió que es contraposa amb la contrària, un ballarí alçat sobre una plataforma i amb una corona d’espines, que juntament amb la il·luminació fa recordar a Jesucrist. La religió també hi és present en les arracades i el penjoll de Madonna. Per tant l’eix central del videoclip és la religió però Madonna li fa un capgir amb la sexualitat molt marcada.                              
Relacionat amb la seducció i l’èxit d’aquest videoclip, l’èxit pot ser una causa dels protagonistes que hi surten, Madonna ha triat 5 dels models més ben valorats del panorama de la moda: el model basc Jon Kortajarena, Brad Alphonos, Sean O’Pry, Rob Evans i Simon Nessman. Per tant, aquesta és una de les tàctiques per arribar a la gent i fer que comprin el CD, a la vegada que fomentar i consolidar la pròpia imatge del grup.
Llàgrimes, Like a Prayer
Si veiem amb més deteniment el videoclip veurem clarament que hi ha una forta referència al passat, i en fa un homenatge ben clar. Podem trobar semblança amb els videoclips de Vogue (1990) i Erotica (1992) en els quals també utilitza el contrast de blanc i negre, i també hi inclou imatges suggerents i provocatives. Un dels elements que recorda a videoclips nostàlgics, és les llàgrimes de sang de Madonna, que recorden a les llàgrimes del sant de Like a Prayer (1989) . Per tant, Madonna està en un reciclatge constant dels seus videoclips.
Estètica provocativa, Erotica



Lady Gaga, Alejandro
Personalment, una de les impressions que vaig tenir al veure Girl Gone Wild va ser la semblança amb el videoclip Alenjandro, de la cantant Lady Gaga i dirigit pel director Steven King, i inclòs dins del seu àlbum The Fame Monster (2009).  En aquest videoclip, podem veure els mateixos elements que el de Girl Gone Wild però portats a un extrem: els ballarins porten una vestimenta molt més provocativa amb mitges de malla, sexe brut i la befa a la religió portada a un extrem, ja que porta la creu de Crist dibuixada a la roba interior.
Una de les altres característiques que ja hem anomenat és que el videoclip i l’spot publicitari comparteixen trets semblants i tenen els mateixos objectius; doncs amb el single “Girl Gone Wild” l’aprofiten per fer l’spot d’ una fragància del brand Madonna, en el qual de fons hi apareix la cançó i també algunes imatges del videoclip. Per tant, en el mateix anunci es promocionen dos productes, la colònia “Truth or Dare” a la vegada que ho fa la imatge de Madonna.

Per concloure, us deixo dos links del meu blog en els quals vaig fer referència al videoclip “Girl Gone Wild”, i l’altra a l’obra de l’equip de Mert Alas & Marcus Piggot, encarregat de la direcció del videoclip.

Amb què ens sorprendrà la reina del pop, en el seu següent treball?

Paula Torrell Rojas
1r Curs de Publicitat i Relacions Públiques.


2 comentaris:

  1. Los artistas que tienen un nivel o renombre en el mundo musical, cinematográfico, o artístico, (adquirido por sus éxitos, hechos, o logros) tienen una gran influencia sobre los consumidores, y especialmente entre la gente joven, que son los que más consumen material de estos.

    Un claro ejemplo es Madonna, que tras tantos años en el ámbito musical ha logrado posicionarse y tiene el titulo de 'Reina del Pop', como tu bien has dicho.
    Aprovecha su éxito e influencia para hacer llegar sus productos y musica, pero a la vez también para dejar un mensaje con sus trabajos. En este caso ha sido una crítica con el videoclip de Girl Gone Wild.
    Critica a la Religión, mostrando 'pecados' o provocando con temática homosexual, reivindicando la igualdad social y criticando la postura que tiene la iglesia hacia esta orientación, entre otras cosas.
    Se transforma en un ataque a la Iglesia, defendiendo los derechos de los homosexuales.

    Este tipo de reivindicaciones son muy populares actualmente, en todo tipo de ámbitos, como es el ejemplo de Beyoncé, que, como ella mismo dice, crea sus productos musicales no únicamente para ganarse la vida, sino para defender los derechos (en este caso el de las mujeres y la igualdad). Un ejemplo es uno de sus últimos éxitos 'Run The World (Girls)', 'Independent Women' o 'Me, Myself and I'.

    Como conclusión, me parece perfecto que los artistas (en este caso los/as cantantes) aprovechen sus producciones para dejar un mensaje y defender valores que ellos consideren importantes.


    FRANCESC NÚÑEZ BENITO
    Publicidad y RRPP

    ResponElimina
  2. Igual que como ha comentado Fran, creo que los artistas hacen muy bien en reivindicar los derechos de aquellas personas que consideren, ya que así no sólo dejan ver una imagen de un famoso frío y distante al resto sino que sacan a relucir una parte más humana y filántropa.
    Por otro lado, me ha parecido muy interesante tu post, ya que tambiñen soy admiradora de los videoclips de Madonna.

    Melania Marmol Romero,
    Publicidad y Relaciones Públicas

    ResponElimina