Però què és el videoclip? El
videoclip el podem considerar com una interacció de música, imatge i art que es
projecta en els mitjans de comunicació televisius. Un videoclip té el principal
objectiu de vendre, de la mateixa manera que ho fa l’spot publicitari, i
per això utilitza un mecanisme de seducció molt fort que es basa en allò que
vol la gent i la mirada penetrant del cantant cap a l’espectador. Són molts els diners que mouen la
indústria cinematogràfica i musical, i per tant són moltes les inversions que
es fan en els productes, ja que es busca el màxim èxit. Un èxit que es
deu a l’impacte que rep el públic juvenil i les anomenades “tribus urbanes”, ja
que per ells, el videoclip és el reclam televisiu i a la vegada publicitari que
més agrada. Els joves som els més vulnerables a la captació d’estímuls, per
tant arribem a l’objectiu de les productores audiovisuals: comprar el CD o el
single per mitjà de l’Itunes o Spotify, entre d’altres.
Una vegada hem analitzat les
claus del videoclip, passarem a desgranar l’últim videoclip de la Madonna “Girl
Gone Wild”. Aquesta vegada “la reina del pop” ens sorprèn una vegada més amb
una escena impactant i provocadora, gràcies entre altres aspectes, a la qualitat de la imatge basada
en el contrast de blanc-negre, realitzada pels directors del videoclip: els
fotògrafs de moda Mert Alas & Marcus Piggot que formen l’equip “Art
Partner” des de l’any 1992. L’equip amb una forta influència de Guy Bourdin,
treballen en prestigioses revistes de moda com Vogue Itàlia o Vogue
USA, i en cases de moda com Armani, Kenzo i Mizoni. Una de
les característiques que defineix el seu treball és la cura de la imatge i
l’aparença del protagonista que realitza el videoclip.
![]() |
La poma d'Adam i Eva |
Analitzant aquest
videoclip, podem observar una dualitat entre la religió i la provocació dels
ballarins i de Madonna a partir d’unes coreografies i moviments molt sensuals,
a la vegada que es juga amb el concepte de la homosexualitat. En primer lloc, a
la primera escena del videoclip, apareix Madonna dirigint-se amb la paraula a
Déu i demanat-li perdó per haver-lo ofès. A continuació hi comença a aparèixer
el primer element religiós: la poma, que es mossega apassionadament i simbolitza la temptació d'Adam i Eva.
Relacionat amb la seducció i
l’èxit d’aquest videoclip, l’èxit pot ser una causa dels protagonistes que hi surten,
Madonna ha triat 5 dels models més ben valorats del panorama de la moda: el model
basc Jon Kortajarena, Brad Alphonos, Sean O’Pry, Rob Evans i Simon Nessman. Per
tant, aquesta és una de les tàctiques per arribar a la gent i fer que comprin
el CD, a la vegada que fomentar i consolidar la pròpia imatge del grup.
Si veiem amb més deteniment el videoclip veurem clarament que hi ha una forta referència al passat, i en fa un homenatge ben clar. Podem trobar semblança amb els videoclips de Vogue (1990) i Erotica (1992) en els quals també utilitza el contrast de blanc i negre, i també hi inclou imatges suggerents i provocatives. Un dels elements que recorda a videoclips nostàlgics, és les llàgrimes de sang de Madonna, que recorden a les llàgrimes del sant de Like a Prayer (1989) . Per tant, Madonna està en un reciclatge constant dels seus videoclips.
Personalment, una de les
impressions que vaig tenir al veure Girl Gone Wild va ser la semblança
amb el videoclip Alenjandro, de la cantant Lady Gaga i dirigit pel
director Steven King, i inclòs dins del seu àlbum The Fame Monster (2009). En aquest videoclip, podem veure els
mateixos elements que el de Girl Gone Wild però portats a un extrem: els
ballarins porten una vestimenta molt més provocativa amb mitges de malla, sexe
brut i la befa a la religió portada a un extrem, ja que porta la creu de Crist
dibuixada a la roba interior.
Una de les altres característiques
que ja hem anomenat és que el videoclip i l’spot publicitari comparteixen trets
semblants i tenen els mateixos objectius; doncs amb el single “Girl Gone Wild”
l’aprofiten per fer l’spot d’ una fragància del brand Madonna, en el
qual de fons hi apareix la cançó i també algunes imatges del videoclip. Per
tant, en el mateix anunci es promocionen dos productes, la colònia “Truth or
Dare” a la vegada que ho fa la imatge de Madonna.
Per concloure, us deixo dos
links del meu blog en els quals vaig fer referència al videoclip “Girl Gone
Wild”, i l’altra a l’obra de l’equip de Mert Alas & Marcus Piggot, encarregat de la direcció del
videoclip.
Amb què ens sorprendrà la reina del pop, en el seu següent treball?
Paula Torrell Rojas
1r Curs de Publicitat i Relacions Públiques.
Los artistas que tienen un nivel o renombre en el mundo musical, cinematográfico, o artístico, (adquirido por sus éxitos, hechos, o logros) tienen una gran influencia sobre los consumidores, y especialmente entre la gente joven, que son los que más consumen material de estos.
ResponEliminaUn claro ejemplo es Madonna, que tras tantos años en el ámbito musical ha logrado posicionarse y tiene el titulo de 'Reina del Pop', como tu bien has dicho.
Aprovecha su éxito e influencia para hacer llegar sus productos y musica, pero a la vez también para dejar un mensaje con sus trabajos. En este caso ha sido una crítica con el videoclip de Girl Gone Wild.
Critica a la Religión, mostrando 'pecados' o provocando con temática homosexual, reivindicando la igualdad social y criticando la postura que tiene la iglesia hacia esta orientación, entre otras cosas.
Se transforma en un ataque a la Iglesia, defendiendo los derechos de los homosexuales.
Este tipo de reivindicaciones son muy populares actualmente, en todo tipo de ámbitos, como es el ejemplo de Beyoncé, que, como ella mismo dice, crea sus productos musicales no únicamente para ganarse la vida, sino para defender los derechos (en este caso el de las mujeres y la igualdad). Un ejemplo es uno de sus últimos éxitos 'Run The World (Girls)', 'Independent Women' o 'Me, Myself and I'.
Como conclusión, me parece perfecto que los artistas (en este caso los/as cantantes) aprovechen sus producciones para dejar un mensaje y defender valores que ellos consideren importantes.
FRANCESC NÚÑEZ BENITO
Publicidad y RRPP
Igual que como ha comentado Fran, creo que los artistas hacen muy bien en reivindicar los derechos de aquellas personas que consideren, ya que así no sólo dejan ver una imagen de un famoso frío y distante al resto sino que sacan a relucir una parte más humana y filántropa.
ResponEliminaPor otro lado, me ha parecido muy interesante tu post, ya que tambiñen soy admiradora de los videoclips de Madonna.
Melania Marmol Romero,
Publicidad y Relaciones Públicas